Glaspartier och aluminiumprofiler efterfrågas allt mer av såväl privatpersoner som företag. Det är en trend som är tydlig i Glas In där man står för funktionella, likväl som estetiskt tilltalande lösningar avseende allt från oisolerade uterum till fullt isolerade fasadpartier och vinterträdgårdar.
I Oxie, strax utanför Malmö, ligger Glas In AB:s huvudkontor och produktionsanläggning. Visning och försäljning sker dessutom i Göteborg, närmare bestämt i Kungsbacka där vi träffar anläggningens VD och ägare Carita Elmlund. Hon berättar att verksamheten etablerades i Kungsbacka för tio år sedan, men att bolaget ända sedan mitten av 80-talet har tillverkat måttanapassade glas- och aluminiumpartier av högsta kvalitet.
– Vi kan erbjuda allt från oisolerade balkong- och uterumspartier till fullt isolerade fasadpartier för bland annat vinterträdgårdar. Vi kan också leverera garderobsdörrar, liksom industripartier, säger Carita och sammanfattar därmed på ett bra sätt den starka bredd som Glas In representerar.
Kundanpassade produkter
Glas In vänder sig med andra ord till både privatpersoner och företag, som erhåller helt och hållet måttanpassade lösningar, vilka produceras i fabriken utanför Malmö.
– Eftersom vi inte jobbar med färdiga moduler eller standardmått kan vi alltid forma våra produkter efter kundernas önskemål. Vi besöker kunden på plats där vi tar mått och diskuterar fram en optimal lösning. Därefter producerar, levererar och monterar vi den hos kunden, som erhåller en produkt som står pall för vårt nordiska klimat, upplyser Carita.
Hon berättar vidare att Glas In i de fall kunden inte har tillgång till en byggare kan förmedla kontakt med någon av sina samarbetspartners. En av dem är Caritas man som driver en byggfirma med kunskap och kompetens att montera alla slags partier. Här står man för hela projektet, från grundarbete till färdigmonterad lösning.
Showroom
I Kungsbacka förfogar Glas In över ett showroom där man på ett överskådligt sätt kan hämta inspiration och idéer kring de lösningar som Carita och hennes medarbetare kan erbjuda. De bidrar gärna med tips och goda råd. Flexibilitet och kvalitet är företagets ledord.
– Vi får ofta besök av kunder som efter att ha känt på och studerat våra lösningar konstaterar att de håller mycket högre kvalitet än hos många av våra konkurrenter, säger Carita som har en tydlig bild av företagets identitet – nu och i framtiden.
– Vi vill vara det gemytliga och lösningsorienterade kvalitetsbolaget snarare än den stora draken med stort lager av produkter med standardmått. Vi vill alltid kunna erbjuda det kunden vill ha och anpassa vårt erbjudande därefter. Det har gjort oss konkurrenskraftiga på en tuff marknad.
Text: Örjan Persson