maj 24, 2024
TEMA NÄRINGSLIV

Mekonomen – mer än en vanlig bilverkstad

Invånare i Kungälv med omnejd är berikade med en komplett bilverkstad. Mekonomen-verkstaden Mattssons Bilservice på Teknikergatan tar emot fordon av alla märken och årsmodeller. Med sin höga servicenivå och sitt personliga bemötande har Mats Molander och hans medarbetare byggt en stabil krets av återkommande kunder.

Det är minst sagt erfaren man som driver Mekonomen-verkstaden Mattssons Bilservice i Kungälv. Mats är inskolad i branschen sedan barnsben då hans far drev en bensinstation i Kungälv där Mats spenderade mycket tid redan som barn. Han började arbeta i verkstaden efter att ha gått ut skolan 1982 och var med när stationen flyttades till Filaregatan 2005 och i samma veva blev en del av Mekonomen-familjen. Sedan 2013 verkar man från nuvarande lokaler på Teknikergatan.
– Det är verkligen en stor fördel att jobba under varumärket Mekonomen, tycker Mats som menar att det i hög utsträckning har bidragit till att Mattssons Bilservice genom åren har kunnat bygga upp en bred krets av återkommande kunder.
– För oss är kundkontakten A och O. Våra kunder värdesätter vår långa erfarenhet, vår starka bredd och vårt stora kunnande.

Bred kunskap
Mats berättar att felsökning via diagnostikutrustning blir allt vanligare i takt med att äldre bilar fasas ut. Här ligger Mekonomen Bilverkstad i framkant med ständigt uppdaterad utrustning. Man tar sig an alla märken och årsmodeller, är certifierade för arbete med AC, utför hjulinställningar och däckservice. Tack vare samarbetet med Bileko Tires kan kunden beställa däck som anländer inom bara några dagar. Företaget åtar sig försäkringsskador, är dessutom auktoriserat att släcka besiktningstvåor och har även tecknat fleetavtal med flera av traktens företag. Bland dessa märks till exempel Skanska, Svensk Mäklarservice och Taxi Pelle.
– Vi är en komplett verkstad i alla avseenden, säger Mats Molander och visar upp de ändamålsenliga lokalerna som rymmer fem liftar med fyra tons kapacitet.
Verksamheten sysselsätter fem anställda, varav fyra mekaniker. Mats är lite överallt och drar sig inte för att meka själv.

I framkant
Mattssons Bilservice har ett fördelaktigt geografiskt läge i centrala Kungälv. Såväl lokala invånare och företag som personer på genomresa, inte minst norrmän, besöker verkstaden. Dessa kan med fördel boka tid via både telefon och Mekonomens app.
Mats Molander ser ett växande behov av de tjänster man erbjuder, samtidigt som det också ställer krav på både honom själv och hans personal.
– Eftersom vi servar alla märken och modeller måste vi ha bred kunskap inom många olika områden. Det gäller att vi hela tiden håller oss uppdaterade och utbildar oss för att hänga med. Nu när elbilarna dessutom ser ut att erövra marknaden måste vi inhämta ännu mer kunskap. Det krävs hårt jobb om man, som vi, vill vara med i toppen.

Intervju: Oliver Malm
Text: Örjan Persson