december 11, 2024

Specialkemidistributör som säljer kunskap

Caldic är en internationell specialkemidistributör som drog igång sin nordiska verksamhet 2016. Här är man verksamma inom två affärsområden, som består av Food och Industrial. Företaget fokuserar på specialbitar och tas ofta in när det krävs speciella egenskaper. Caldic AB:s VD, Niklas Ekman, förklarar det på ett enkelt sätt:
– Vår stora styrka är att vi säljer kunskapen om produkterna, hur de används och vilka produkter som fungerar bäst.

Caldic grundades i Nederländerna 1970 och finns idag över hela världen. 2016 köpte koncernen upp ett svenskt familjeföretag och etablerade då det svenska företaget Caldic AB, som har sitt huvudkontor i Malmö.
– Caldic är en specialkemidistributör. Vi har en ganska enkel och platt organisations, så att många beslut går snabbt, berättar Niklas Ekman, Caldics VD sedan sex år tillbaka.

Niklas är utbildad kemist och har bland annat jobbat på laboratorium i femton år, främst med lack och färg. Han har även sysslat med försäljning och distribution och innehaft VD-roller tidigare. Han tog VD-rollen på Caldic för att det gav honom möjlighet att kombinera försäljning och VD-rollen.
– Att få vara med och leda ett nordiskt team och fokusera på den nordiska marknaden kändes utmanande, säger Niklas, som brinner för sitt arbete.

Säljer kunskap
Caldic är uppdelat i två affärsområden, som består av Food och Industrial. Food är den större biten, men Niklas berättar lite mer om Industrial för att ge oss en bild av hur företaget arbetar. Industrial distribuerar varor till främst tre industrier, som består av lack och färg, kosmetik (även kallast ”personal care”) och läkemedelsindustrin.
– Vi fokuserar på specialbitar, inte bulkvaror. Vi är med när det krävs lite speciella egenskaper. Vår stora styrka är att vi säljer kunskapen om produkterna, hur de används och vilka produkter som fungerar bäst, säger Niklas.

Niklas går in lite mer på djupet och berättar att 80 % av allt man säljer inom kosmetik går till det som kallas hudvård. När det kommer till läkemedelsindustrin säljer man API (Active Pharmaceutical Ingredients (API), det vill säga den aktiva substansen till läkemedel.
– Vi säljer till exempel den aktiva substansen i paracetamol, säger Niklas.

De som har kunskapen
Under vår intervju blir det tydligt att Niklas brinner för det han gör. Detta handlar inte bara om kemin och säljprocessen, utan även mycket om personalen.
– Jag tycker personalfrågor är väldigt kul. Det roligaste med det här jobbet är att se människor utvecklas.

Caldic AB har arbetat väldigt medvetet med att få till en bra mix i personalen, där man finner en blandning av män och kvinnor i olika åldrar. På så sätt får man in olika perspektiv i organisationen.
– Det krävs mycket personlighet för att jobba här. Nyfikenhet och en öppenhet för att lära sig är centrala delar för att lyckas. Sedan måste det så klart finnas ett driv i en, säger Niklas om sin personal.

Caldic kommer satsa en hel del på tillväxt de kommande åren, både genom och uppköp och rekrytering av nya medarbetare.
– I Danmark handlar det främst om att fortsätta i samma takt. Vi hoppas att vi ska växa mer i Finland och Sverige, där vi vill dubbla vår omsättning inom något år, säger Niklas.

Intervju: Wilhelm Walaker
Text: Andreas Ziegler