Hudvård och lokalvård med miljön i fokus

Med ett tydligt fokus på kundanpassning erbjuder Kristianstadsbaserade Ekofekt AB högkvalitativa produkter inom hudvård och lokalvård. Med miljömedvetenhet som ledstjärna och innovativ produktutveckling möter Ekofekt sina kunders behov, samtidigt som de bygger långsiktiga relationer och främjar hållbarhet på en föränderlig marknad.
Kristianstadsbaserade Ekofekt AB är ett familjeägt företag som erbjuder produkter inom hudvård och lokalvård, med en stark förankring inom bygg- och industrisektorn. Sedan starten 1995 har bolaget, grundat av Gerry och Ingrid Jönsson, vuxit stabilt och är idag en etablerad aktör inom sitt segment. Sortimentet omfattar grova tvålar och olika duschtvålar med varierande egenskaper där kombitvålen, som fungerar som både dusch- och handtvål, är en storsäljare. De erbjuder också återfuktande hudkrämer och handlotioner, wipes för handrengöring samt handsprit. Härutöver innefattar sortimentet olika typer av rengöringsprodukter.
– Vi tillverkar våra tvålar i en anläggning i Halmstad, där vi också utvecklar våra unika recept i samarbete med en kemist. Vi lägger stor vikt vid att anpassa våra produkter efter kundernas behov, exempelvis genom att utveckla tvålar med specifika egenskaper, berättar Sofie Silfverberg, VD för Ekofekt AB, tillika dotter till företagets grundare.
Sofie anslöt till företaget för tio år sedan och tog över som VD 2021.
En föregångare i branschen
Ekofekts kundbas består främst av maskinuthyrare som Cramo, Ramirent och Lambertsson, samt större återförsäljare som Ahlsell och NKV i Norrland. De riktar sig till företag men har både direktkunder och återförsäljare. Kunder kan även handla via Ekofekts hemsida, samt genom beställning via telefon eller e-post.
– Vi har många gånger en rådgivande roll gentemot våra kunder och bygger långvariga relationer genom att anpassa oss efter dennes behov och ge vägledning kring produktval, säger Sofie Silfverberg, som kan konstatera att kundkontakten har förändrats sedan pandemin.
– Tidigare var företagsbesök vanligare, men nu sker mer kommunikation på distans.
Sofie berättar vidare att miljömedvetenhet har utgjort en röd tråd i verksamheten ända sedan starten. I Ekofekt strävar de efter att minska sin miljöpåverkan genom att minimera användningen av skadliga ämnen och kemikalier. En effekt blir att samtliga tvålar är skonsamma mot huden och återfuktande – även de grövre varianterna – vilket har gjort Ekofekt till något av en varit en föregångare i branschen, där de har kunnat bygga långsiktiga kundrelationer.
Stabil utveckling
En viktig prioritet för Ekofekt är att ligga i framkant genom kontinuerlig produktutveckling och god kännedom om lagkrav. Det har bidragit till att företaget har lyckats hålla en stabil nivå de senaste åren, trots lågkonjunkturens påverkan. Tack vare många slutkunder inom tillverkningsindustrin har de inte behövt varsla eller byta fokus. Idag sysselsätter Ekofekt totalt tre säljare under ledning av Sofie, som trivs ypperligt med jobbet.
– Jag uppskattar de varierande arbetsdagarna och att hela tiden ställas inför nya utmaningar. Det gör jobbet både roligt och stimulerande.
Intervju: Axel Eriksson
Text: Örjan Persson