december 9, 2024
TEMA NÄRINGSLIV

En värld av smaker

I värmländska Kil finner vi företaget som representerar en hel värld av spännande smaker. Smaklöken är ett minst sagt passande namn på bolaget där man handplockar råvaror från hela världen, vilka sedan blir till spännande kryddblandningar i den egna fabriken. Smaklökens kryddor är dessutom helt utan tillsatser.

Smaklöken AB startades för drygt 20 år sedan efter att Per Holt och dennes son Jonas Holt besökt en marknad och fått upp både ögon, näsor och munnar för kryddor. De beslöt sig för att etablera sitt eget koncept i Kil och började i liten skala genom att med hjälp av egentillverkade maskiner och manuella processer skapa sina egna kryddblandningar. Sedan dess har utvecklingen och efterfrågan på Smaklökens produkter bara fortsatt. Nyligen investerade man i en maskin med kapacitet att hantera åtskilliga burkar om dagen och man har också engagerat Jonas syster Ebba som ansvarar för branding och marketing, vilket innebär all utformning av etiketter, presentförpackningar, kataloger, fotografering, hemsida och annonser.

Utan tillsatser
Smaklöken AB handplockar råvaror från hela världen och komponerar egna högkvalitativa kryddblandningar som sedan tillverkas och packas i fabriken i Kil. Företaget representerar en mängd olika kryddblandningar som genom åren har förfinats med omsorg.
– Vårt fokus har ända från början legat på att leverera till storkök och grossister i Sverige, Norge och Danmark. Efterfrågan från privatpersoner har dock stadigt vuxit under åren, vilket har lett till ökad efterfrågan även från återförsäljare. Det kan vara allt från delikatessbutiker till lanthandel och dagligvaruhandel. Framöver ska vi bli ännu bättre på att möta den marknaden, säger Per Holt.
En produkt som växer är de så kallade kvarnburkarna, det vill säga kryddburkar med inbyggd kvarn som gör att man som konsument enkelt kan mala hela kryddor direkt från burken.

Klasspengar.se
I Smaklöken ingår även Klasspengar.se, en verksamhet som familjen Holt grundade 2016 och som går ut på att skolklasser, lag och föreningar ges möjlighet att sälja kryddkit med högkvalitativa produkter, som är elegant paketerade och därmed blir en uppskattad present.
– Jag har alltid varit engagerad i föreningslivet, men det fick en ny dimension då mina barn började med sportaktiviteter. När det var dags att samla in pengar till en cup hade vi svårt att hitta bra alternativ. Det var då jag fick idén om att barnen kunde sälja kryddor från vår fabrik. Där lade vi grunden till dagens Klasspengar.se, berättar Jonas.
Han påpekar att kryddor är något som används dagligen i de flesta hushåll. Det är med andra ord, menar han, en produkt som är lika lättsåld som uppskattad av vänner och bekanta.
– Vår ambition är att hjälpa skolklasser, lag och föreningar att uppnå sina mål genom att sälja bra produkter. Vi finns med hela vägen och stöttar försäljningen. För oss handlar alla kontakter om ett bra samarbete som ska kännas tryggt, enkelt och roligt, säger Jonas Holt.

Intervju: Lars Nordin
Text: Örjan Persson