december 9, 2024
TEMA NÄRINGSLIV

Bilverkstaden med kundomhändertagande i fokus

8 personer ur personalen på Nymans Bil & Däck i Vänersborg.

Nymans Bil & Däck har servat Vänersborgsbornas bilar i över trettio år. Man är en så kallad allbilsverkstad, vilket betyder att man kan lösa de flesta problemen på nästan alla bilmärken på marknaden. Företaget har kundomhändertagande i fokus; alla kunder ska känna sig trygga i att de får precis den service de behöver.

Nymans Bil & Däck har legat på samma plats, bredvid Arena Vänersborg, i stort sett sedan starten för över trettio år sedan. Sedan 2018 ägs och drivs verksamheten av Per Olsson, Johan Persson och Martin Andersson, som har jobbat ihop i bilbranschen väldigt länge. En av satsningarna man har gjort sedan man tog över är en renovering av lokalerna.
– Vi har försökt anpassa lokalerna så gott det går för att göra ett trevligt intryck på kunderna som kommer in, säger Per.

Kundomhändertagande
Nymans Bil & Däck är en så kallad allbilverkstad, vilket gör att man kan serva i princip alla bilar av alla bilmärken. Man strävar efter att vara en trygg partner till sina kunder. När kunder kommer in med sina bilar till verkstaden, ska de känna att de får precis den hjälp de behöver. Mekanikerna börjar med en felsökning på bilen. Om det inte är något avancerat, kommer det inte bli dyrt för kunden, som kan lita på att delar inte byts ut om det inte är nödvändigt.
– Vi kallar det för kundomhändertagande. Vi ska ta hand om kunderna. De ska kunna lita på att de får precis den hjälp de behöver, varken mer eller mindre, säger Per.

Bilförsäljning
Nymans Bil & Däck säljer nya bilar av märket Suzuki och även begagnade bilar. Man har hybrider, ladd-hybrider, el-bilar, biogas-bilar och vanliga bilar i sitt utbud. Verksamheten är ansluten till Autoexperten och branschorganisationerna Motorbranschens Riksförbund (MRF) och Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF), som ställer krav på alla sina medlemmar att vara Godkända bilverkstäder, vilket har flera fördelar.
– Kommuner kräver till exempel detta i sina upphandlingar när de ska köpa bilar. Vi har bland annat sålt biogas-bilar till kommunerna, säger Per.

Däckpartner
Nymans Bil & Däck är även delägare i Däckpartner, Sveriges största däckkedja. Däckhotellet har cirka 2000 kunder om året. Man har även nyförsäljning av däck och fälgar, som passar olika bilar. Under oktober och november har man fullt upp på däcksidan av verksamheten.
– Det blir ett stort fokus på däcksidan två gånger om året, när alla ska byta från sommardäck till vinterdäck eller vice versa, säger Per.

Nästa steg i utvecklingen
Per, Johan och Martin tog över Nymans Bil & Däck för tre år sedan. De har skyndat långsamt med utvecklingen. Renoveringarna och det starka kundfokuset har haft en positiv inverkan på verksamhetens omsättning, som har ökat med 20 % för både verkstaden och däcksidan.
– Tanken är att vi på sikt ska växa och ta fler marknadsandelar. Inom en snar framtid vill vi anställa fler medarbetare, säger Per.

Intervju: Rasmus Lundström
Text: Andreas Ziegler