april 19, 2024
TEMA NÄRINGSLIV

Erfarenhet, bredd och värderingar bakom Nordens ledande digitala fullservicebyrås framgång

Knowit Experience är en digital fullservicebyrå inom Knowit – en nordisk koncern som samlar över 4000 digitala talanger inom fyra övergripande affärsområden. Dessa är Solutions (med fokus på skräddarsydda systemlösningar), Connectivity (digitalisering i en uppkopplad värld), Insight (managementkonsulting och organisationsutveckling) och Experience, vars huvudfokus är att skapa och leverera värdefulla digitala lösningar med kundupplevelsen i centrum. Tack vare bred kompetens, gedigen erfarenhet och gott lagarbete har Knowit Experience levererat prisade och prisvärda lösningar till många nöjda kunder, exempelvis Göteborgsoperan, Liseberg och Sveriges riksdag. Knowit Experience jobbar aktivt med sin företagskultur för att både få trygga och lojala medarbetare och för att bidra till ett mer hållbart samhälle och, när man kan, en bättre värld.

Knowit grundades 1990 och har idag Experience-kontor i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Tyskland och Polen, med sammanlagt 1000 experter inom allt från design, tech och processledning till e-comstrategier, CRM och apputveckling.
– Vi är en byrå med alla kompetenser under ett och samma tak. Målet är att vara en partner längs hela kundresan, så att vi kan agera som en motor i våra kunders digitala affärer, säger Måns Hjertstrand, VD på Knowit Experience Göteborg sedan tre år tillbaka.

Idag är Knowit Experience Nordens största digitalbyrå. Många av kunderna är medelstora och stora företag, men man jobbar också till stor del mot offentlig sektor.

En gyllene trippel
På Knowit Experience arbetar man i tvärfunktionella arbetsgrupper där man kombinerar olika medarbetares kompetenser och erfarenheter för att skapa lösningar av högsta kvalitet. Leveransen till Göteborgsoperan är ett mycket bra exempel på detta. Hemsidan har inte bara belönats med designpris för sin estetiska utformning, utan har även vunnit pris för sin enastående tillgänglighet av organisationen Funka och dessutom ett Web Service Award för bästa användarnöjdhet. Design, tillgänglighet och användarnöjdhet är tre vitt skilda aspekter av User Experience (UX), men är alla lika viktiga.
– Det är ett väldigt bra exempel på hur man kan ha hög tillgänglighet, så att alla målgrupper i samhället kan ta till sig information på rätt sätt, samtidigt som man ligger i framkant när det kommer till det visuella och uppnår en hög användbarhet. Det är den trippel man vill ha överallt, säger Måns.

Värderingar som får människor att växa
Knowit Experience arbetar aktivt med att vara ett schysst bolag. När det kommer till hållbarhet jobbar man för att inte bara vara klimatneutrala utan klimatpositiva. Detta är något man inte bara ser till att jobba med i den egna organisationen, utan även under sina projekt.
– Det börjar så klart inifrån, men det är också viktigt att de tjänster vi levererar lever upp till det vi tror på. Vi försöker alltid att arbeta mot minst ett, men gärna flera, av FN:s globala mål vid våra projekt, säger Måns.

Man jobbar även aktivt med företagskulturen. Det är viktigt att inse att företagskulturen ständigt behöver utvecklas och att om man gör misstag, måste man stå för dem och försöka rätta till dem. För ett antal år sedan hamnade Knowit på AllBrights röda lista gällande jämställda bolag. Man tog genast tag i detta. 2018 kom man på andra plats bland de mest jämställda börsbolagen. Året därpå låg man på första plats.
– Vi fortsätter att driva detta arbete och jobbar hårt med det. Alla nya ledare går utbildningar inom jämlikhet. Vi har även startat ett program som heter ”Grow”, som är för kvinnor och icke-binära, som hjälper dem ta kliv i karriären, berättar Måns.

– Jämställdhet handlar om att alla ska samma möjligheter i karriären, men också att alla ska känna sig trygga på sin arbetsplats. Det är först då man verkligen kan utvecklas som yrkesperson. Att Knowit låter sina medarbetare växa är något Måns själv är ett bevis på:
– Jag började som systemutvecklare här 2007. Jag har varit anställd inom flera olika delar av Knowit. Och nu är jag VD, säger han.

Måns drar en direkt linje från företagskulturen inom Knowit Experience till deras framgångar.
– Den entreprenöriella grunden som Knowit vilar på har gjort att det alltid finns rörelse och utvecklingsmöjligheter inom bolaget. Knowit är öppna för förändring och driver otroligt många bra och viktiga engagemang, avslutar Måns.

Intervju: Wilhelm Walaker
Text: Andreas Ziegler