april 29, 2024

Välrenommerad aktör får vassare fokus

Semcons affärsområde Product information är numera ett eget företag. Aleido, som det nya företaget heter, är fortfarande samma organisation med samma medarbetare, men kommer nu ha ett vassare fokus, mer snabbfotad organisation och större möjligheter att fatta egna beslut om exempelvis investeringar.

Semcon grundades i Västerås 1980 och är idag en väletablerad aktör, både i Västerås och på en global nivå. I över 40 år har företaget sysslat med produktutveckling i samarbete med aktörer inom framför allt fordonsindustrin, energisektorn och telekom- och tågindustrin. I samband med att Semcon blev uppköpta av Ratos blev Affärsområdet Product information, som arbetar med digital distribution av produktinformation och utbildningslösningar, ett eget företag, som fick namnet Aleido.
– Detta kommer ge oss mer självständighet och möjlighet att ta egna snabbare beslut om exempelvis investeringar, säger Mats Holgén, som är Manager för Product Information på Aleido i Västerås.

Mats har lång erfarenhet inom business management. Han har haft många roller under sin karriär. Han har till exempel arbetat som försäljningschef på internationella företag och varit VD för ett mindre IT-bolag. Han har alltid haft stort förtroende för Semcon.
– Semcon har en lång och framgångsrik historia inom branschen och är ett starkt varumärke. De har funnits med under hela mina studietid och även ut i arbetslivet; jag känner många som någon gång har jobbat där, säger Mats.

Modern information
Som affärsområdets namn, Product Information, antyder, är Aleido experter på produktinformation och digitalt lärande. Företaget producerar exempelvis installationsmanualer, operatörsmanualer och service- och underhålls-manualer. Inom digitalt lärande hjälper man sina kunder att flytta traditionella klassrumsträningar till digitalt lärande som både är hållbart för miljön och dessutom ger användaren chans att kunna gå tillbaka och få en mer hållbar läroprocess. Företaget har exempelvis utvecklat manualen för nya Volvo XC60. Förr i tiden kom dessa manualer i pappersform. I dessa, digitaliseringens tid, tillhandahålls många manualer som appar. Detta är fallet med exempelvis den nya bilen EX30 från Volvo.
– Vi skriver texter, skapar illustrationer och utvecklar apparna. Målet är att olika användare enkelt kan hitta den specifika information de behöver utan att behöva bläddra igenom hela manualen, att man enkelt får exakt den information man behöver, när man behöver den och i rätt format, berättar Mats om arbetet med de moderna digitala manualerna.

Effektiv kommunikation
På Aleido värdesätter man öppen kommunikation och snabb feedback. Detta skapar en effektiv arbetsmiljö, som gynnar kunderna genom ökad tillgänglighet och snabba reaktioner. Denna aspekt av verksamheten är något som bara kommer bli ännu effektivare, nu när man är ett eget företag.
– Vi har ett fantastiskt team med olika kompetenser och god sammanhållning. Vi har en minimal administrativ börda, vilket möjliggör snabba beslut och snabb kommunikation, berättar Mats.

Lågkonjunkturen innebär utmaningar för många olika branscher och företag. Mats och hans kollegor på Aleido ser dock ljust på framtiden.
– Vi har jobbat med internationella kunder i över fyrtio år och har en stark tradition inom tekniskt skrivande och användargränssnittsdesign för tekniskt komplexa produkter. I Västerås fokuserar vi mycket på energi- och tågbranscherna. Det är många företag som satsar på att uppgradera sina elnät och tågtrafik har blivit ett mer hållbart alternativ till flyg. Det är en spännande tid för oss. Vi ser fram emot de möjligheter och utmaningar som väntar framöver, avslutar Mats.

Intervju: Wilhelm Walaker
Text: Andreas Ziegler