juni 15, 2024

SKF introducerar sfäriskt rullager särskilt utformat för livsmedelsindustrin

SKF:s nya sfäriska rullager anpassat för livsmedel bidrar till att upprätthålla hygienstandarder och branschbestämmelser inom livsmedelsindustrin samtidigt som de har en förlängd livslängd.

SKF har utvecklat de första sfäriska rullagren som är särskilt anpassade för livsmedels- och dryckesindustrin. Dessa lager med livsmedelsklassat fett och tätningar har en längre livslängd än SKF:s öppna sfäriska rullager, vilket höjer standarden för livsmedelssäkerhet inom livsmedels- och dryckesindustrin.
Det nya livsmedelsanpassade sfäriska rullningslagret minskar risken för livsmedelskontaminering, ökar maskinens tillförlitlighet och förlänger underhållsintervallen.
– Det nya sfäriska rullagersystemet bidrar till att öka både maskinprestanda och hygienstandarder. Det uppfyller livsmedelsindustrins standarder och har en hög bärförmåga, säger Benjamin Geiser, Application Specific Offer Manager på SKF.

Förlänger livslängden
Lagret är fyllt med NSF-fett i kategori H1 som är optimerat för användning inom livsmedelsindustrin. En högpresterande kontakttätning av nitrilbutadiengummi – både FDA- och EG-godkänd – skyddar mot inträngning av vatten, rengöringsmedel och föroreningar. Det minimerar risken för fettläckage från lagret, vilket minskar eftersmörjningen och ökar lagrens prestanda och livslängd. Tätningen har blå färg, vilket gör det lättare att upptäcka fragment om de skulle hamna i maten.
De självjusterande lagren är tillverkade av stål med hög utmattningsbeständighet i prestandaklass Explorer, vilket bidrar till att höja den dynamiska bärförmågan och minska både vibrationer och värmeutveckling. SKF Food Line sfäriska rullager förlänger livslängden i genomsnitt upp till tre gånger jämfört med öppna lager.

Flera fördelar
Att använda dessa lager bidrar till att förbättra hållbarheten på flera sätt. För det första minskar lågfriktionstätningen energiförbrukningen och CO2-utsläppen. För det andra håller lagren längre och behöver därför inte bytas ut lika ofta – vilket minskar efterfrågan på råvaror, tillverkning och transport. Slutligen är fettläckaget praktiskt taget obefintligt, vilket minskar behovet av återköp, eftersmörjning och slutligt bortskaffande.

Källa: SKF