april 19, 2024
IT & DIGITAL KOMMUNIKATION NYHETER

Freja och Switchpoint i pilotprojekt kring NFC-identifiering i butik

Freja eID Group AB meddelade nyligen att man inlett ett samarbete med Switchpoint om att utveckla teknik kring fysisk identifiering i butiksmiljö med hjälp av NFC.

Switchpoint utvecklar lösningar där man med hjälp av en sladdlös och batterilös tagg kan genomföra säkra mobila transaktioner, exempelvis betalningar. Lösningarna bygger på NFC (Near Field Communication) vilket är en teknik som finns inbyggd i de flesta moderna mobiltelefoner. Freja använder redan NFC-teknik, exempelvis i registreringsprocessen vid avläsning av det NFC-chip som finns i passet.
Freja är en digital plånbok som bland annat innehåller en statligt godkänd e-legitimation. Freja kan också användas för fysisk identifiering med det mobila ID-kort som finns i Freja-appen. Freja som fysisk ID-handling accepteras i dagsläget i cirka 5 000 butiker, apotek och paketombud.
Samarbetet syftar till att göra en friktionsfri koppling mellan användarens Freja-app och kassasystemet i en butik. På så sätt kan en kund identifiera sig säkert med Freja genom att blippa en NFC-tagg med Freja och butikspersonalen får en bekräftelse på identiteten i kassaterminalen. Funktionen kan användas för exempelvis ålderskontroll, id-kontroll för varuutlämning men också för mobila betalningar med Freja eID.

Erik Afzelius, vd Switchpoint kommenterar:
– Vi är övertygade om att framtiden för betalningar och identifieringar i fysisk butik i ännu större utsträckning kommer ske med NFC. Och en grundförutsättning för sådan utveckling är att användaren har en mobil ID-handling för att kunna verifiera betalningar och identifiera sig.

Johan Henrikson, vd Freja eID Group kommenterar:
– Enkelhet och smidighet i kombination med ökad trygghet är ett fantastiskt recept för att öppna nya möjligheter för betalningar i butik. Vi har tidigare lanserat ett antal unika säkerhetsfunktioner och kompletterar nu med NFC-läsning kopplat till kassasystemet. Tillsammans med Switchpoint kan vi stärka säkerhetskedjan utan att kompromissa med användarupplevelsen. Detta innebär att många av riskerna kring falska legitimationer och bedrägerier kan minimeras.

Källa: Freja eID Group AB