april 29, 2024

De skapar några av Göteborgs mest kända skyltar

GBG Skylt är en traditionell reklambyrå, som tar fram allt från logotyper och banderoller till skyltar i olika material åt sina kunder. Företagets mest välkända skyltar finns troligtvis på bilar. Efter sommaren kommer man behöva förstärka personalstyrkan med ytterligare en duktig grafiker.

Kien Tuong har sysslat med grafisk design hela livet. Redan som tonåring, innan han ens hade läst grafisk design, hade han utvecklat en imponerande skicklighet i att skapa skulpturer i papper och var även väldigt duktig på friläggning. Hans skicklighet ledde till att han lätt fick jobb inom grafisk design. Runt 2008 rekryterades Kien till GBG Skylt, som grundades av Thomas Forsström på 90-talet. Kien, som fyller 55 i år, tog nyligen över som ägare av det välrenommerade företaget.
– Vår orderstock ser bra ut och vi kommer nog se en ökning av arbete till följd av att beställningar av företagsskyltar och bildekor blev fördröjda under pandemin, säger Kien.

GBG Skylt är en traditionell reklambyrå som tar fram allt från logotyper till banderoller och skyltar i en rad olika material. Företaget sysslar en hel del med foliering. Ett av de mer ovanliga uppdragen var att foliera turistbåtarna som kallas Paddan och även deras biljettautomater. Man har bland annat även folierat flera hundra kvadratmeter undertak.
– Vår arbetsfilosofi är att vi alltid letar efter speciallösningar för varje kund och ska vara kreativa i vårt arbete, säger Kien.

Specialiserade på bilar
GBG Skylt var ett av de första företagen i Göteborg som erbjöd foliering av bilar och avancerade bildekor. Det är många göteborgare och besökare i staden som har sett Kiens verk. GBG Skylt har nyligen hjälpt Minitaxi lösa ett problem.
– För närvarande har de haft svårt att få tag på röda bilar, men vi har löst problemet genom att helt foliera de bilar de kunde få tag på och sedan applicera deras dekor och logotyper på dem, berättar Kien.

Grafiker sökes
För närvarande har GBG Skylt en anställd och hyr in extra personal när de behöver hjälp. Nu har man alltså behov av att anställa en till person på heltid. Planen är att anställa någon efter sommaren. Det viktigaste man letar efter i drömkandidaten är att denne har en känsla för färg och form; allt annat kan man lära sig.
– Vi letar efter personer som har en grundläggande utbildning inom grafisk design och har en känsla för design och ritningar. Vi strävar efter att investera i våra medarbetare och kommer erbjuda utbildning inom montering och andra relevanta områden för att främja deras utveckling, säger Kien.

Intervju: Oliver Malm
Text: Andreas Ziegler