april 14, 2024
TEMA NÄRINGSLIV

Automatiserad lösning för fakturakontroll och kontering

Softlogs hjälper sina kunder med automatisering av fraktkostnadskontroll och uppföljning. Det är ett företag som brinner för sina analyser och expanderar i en rask takt. Nu söker man duktiga medarbetare, som har ett lika stort intresse för ekonomiska analyser som alla andra på företaget har.

Øistein Solberg och Jon-Arild Ludvigsen har drivit företag inom supply chain och IT i över 30 år. Fram till 2013 drev de två männen ett mycket framgångsrikt företag med 130 anställda. De blev så pass framgångsrika att de blev uppköpta. Øistein och Jon-Arild brinner dock för de ekonomiska analyser de arbetar med. Därför startade de ett nytt företag redan året efter deras företag blev uppköpt. Det nya företaget heter Software and Logistics Solutions Nordic AB, men kallas Softlogs.
– Vi kände oss inte färdiga och såg en stor möjlighet med tanke på vad vi har sysslat med tidigare och den kunskap som vi har. Och det har gått snabbt för oss. Vi är nu 14 medarbetare och hade en tillväxt på 40 % under 2021, berättar Øistein.

Stort effektiviseringspotensiale
Softlogs har utformat ett system för ekonomisk kontroll och analys av transporter.
– Med hjälp av automatisering och avancerade algoritmer kan systemet detektera kvalitetsbrister och olönsamma processer som tidigare inte blev upptäckta. På detta vis blir det stora besparingar för våra kunder, berättar Øistein.

Trots att Softlogs är ett relativt ungt företag, har man redan många stora och välkända kunder, exempelvis Elektroskandia, Orkla, Elon och Kjell & Company. I dagsläget har man miljardbelopp i omsättning i sina transportsystem ute hos kunderna, som huvudsakligen finns i Sverige och Norge, men även i övriga Europa. Ju större kunderna är desto större är behovet av att få en bra överblick över kostnader, mönster och utvecklingen av priser.
– Management är så klart en viktig del för de företag som har ett stort flöde av skickade varor. Genom våra tjänster inom management kan man få uppsikt över vilka kunder som driver fraktkostnaderna och då också undersöka om man kan kostnadseffektivisera processer. Hela syftet med vår verksamhet är att både kapa och synliggöra hur kostnaderna ser ut för beslutsfattare, förklarar Øistein.

Engagerade medarbetare sökes
Øistein sticker inte under stolen med att han och hans medarbetare är ”nördiga”; de älskar det de gör.
– Vår slogan är ”Culture eats strategy for breakfast. Vi fokuserar på att ha det kul och på kvalitet i det vi levererar. Vi har kul när vi får nöjda kunder och effektiviserar deras olönsamma processer. Då utvecklar vi också vår egen verksamhet. Det är en starkt bidragande faktor till att vi växte med 40 % förra året, konstaterar Øistein.

Softlogs jobbar nu aktivt med att rekrytera, både i Norge och Sverige. Här behöver man medarbetare som önskar att bidra både till företagets framgångar och till företagskulturen.
– Vi jobbar egentligen i en nisch som är ganska speciell, men också högst nödvändig. Är man ”nördig” nog och intresserad, så ska vi nog kunna hitta en roll för en person som brinner för våra utmaningar inom transportekonomin, säger Øistein.

Intervju: Wilhelm Walaker
Text: Andreas Ziegler