juli 27, 2024

Plattformen för inköp och supply chain med människan i fokus

I Nordic Supply Chain står människorna i fokus. Företaget arbetar med relationer med fokus på inköp och supply chain, och företräder ett nischat koncept avseende konsulttjänster, rekrytering, utbildning och nätverk.
– Vi brinner för att hjälpa människor framåt i sin karriär, men också för att hjälpa företag förbättra sina affärer, säger Mattias och Johanna Stridsberg som driver företaget.

Det är äkta paret Mattias och Johanna Stridsberg som äger och driver Nordic Supply Chain, ett företag de startade för två och ett halvt år sedan.
– Vi såg att det fanns ett gap på marknaden inom framför allt konsulttjänster och rekrytering och kände att vi kunde bidra med något annorlunda, säger Mattias som har ett förflutet i inköpsbranschen i många olika roller, och med 25 års erfarenhet av supply chain.
Johanna har sin bakgrund i skönhetsbranschen där hon jobbat med affärsutveckling, utbildning och försäljning. Tillsammans företräder de företagets nischade koncept avseende konsulttjänster, rekrytering och utbildning.
– Vi är ett företag som jobbar med människor och bygger relationer. För tjänstesektorn vill vi vara en plattform för inköp och supply chain. Vi är aktiva i skolors ledningsgrupper, i inköpschefsnätverk och affärsnätverk, och brinner för att hjälpa människor framåt i sina karriärer, men också för att hjälpa företag förbättra sina affärer. Man kan säga att vi är något av ett nördbolag, säger Johanna Stridsberg.
Mattias tillägger att de även har etablerat ett nätverk för inköpschefer.
– Ofta är man som inköpschef ensam på toppen. Det är viktigt att tillhöra ett forum där man kan hjälpas åt och dela erfarenheter, påpekar Mattias som sitter i styrelsen för Silf, Sveriges Inköps- och Logistikförbund.
– Vi skapar skillnad på ett sätt som denna bransch kanske inte är helt van vid. Som ett exempel jobbar vi med våra hygienfaktorer där alla medarbetare får friskvårdsbidrag och tjänstepension från dag ett, och det är oavsett anställningsform och uppdragslängd.

Ambassadörer
När ett företag eller en organisation behöver resursförstärka på grund av exempelvis omorganisation, orderuppgång, behov av specialistkunskap eller bortfall av personal kan Nordic Supply Chain bistå med kompetens under önskad period.
– I det avseendet är det viktigt för oss att förstå våra kunders verksamheter och företagskultur. Det handlar inte bara om att tillsätta en tjänst, utan om en människa som både ska leverera och trivas, understryker Mattias Stridsberg.
Liknande tankegångar kommer fram när vi diskuterar rekrytering.
– Vi anställer inte bara konsulter utan faktiskt också ambassadörer. Vi vill att personen i fråga ska vara stolt över att representera Nordic Supply Chain ute hos kund. Kan vi få våra konsulter att tycka att jobbet är roligt är det också mer sannolikt att de fungerar som våra ambassadörer. Vi har valt att vara medarbetarorienterade snarare än kundorienterade. Är medarbetarna nöjda och mår bra kommer kunden också att bli nöjd, resonerar Johanna.

Utbildning
Både Johanna och Mattias har ett stort och brinnande engagemang i olika styrelser för några av Sveriges utbildningar inom inköp och supply chain.
– För oss är det viktigt att kunna få dela med oss av vår erfarenhet i ämnet, och att få hjälpa till att föra hantverket vidare till nästa generations affärsmänniskor, poängterar Johanna som är legitimerad yrkeslärare och har arbetat inom skolväsendet de senaste tio åren.
– Likaså har vi en rad olika utbildningspaket där vi kan hjälpa företag och organisationer att förbättra och utvecklas inom området inköp och supply chain.

Blickar framåt
Johanna och Mattias ser framåt med tillförsikt, de har på kort tid byggt upp ett stort nätverk och kan härigenom leverera kvalitet snabbt oavsett om det gäller konsulttjänster eller rekrytering. Att jobba nära sina kunder är en nyckel till framgång, menar de.
– Det går inte att bygga relationer och förtroende om man inte jobbar långsiktigt. Många som är snabba brister i kvalitet, poängterar Johanna.
Liksom Mattias kan hon konstatera att Nordic Supply Chain har haft en mycket god tillväxt. Det naturliga steget, menar de, är att etablera verksamheten på fler orter. Därför har de nyligen etablerat ett kontor i Stockholm där Business Developer Henrik Sundström kommer att bearbeta regionens marknad. Den, liksom den i Sydsverige har stor potential, menar Mattias och Johanna.
– Öresundsregionen växer och att få vara en del av den tillväxten och sysselsätta människor är väldigt tillfredställande. När vi startade företaget hade vi ett mätbart mål om att 95 procent av de som jobbar med inköp ska känna till oss inom en femårsperiod. Vår ambition är inte att bli störst men bäst på det vi gör, det vill säga att vara den bästa arbetsgivaren och bästa leverantören inom inköp och supply chain avrundar Mattias och Johanna Stridsberg.

Intervju: Wilhelm Walaker
Text: Örjan Persson