Driven entreprenör med näsa för nötter
Möt Mohanad Badawi, VD för Albina Snacks AB, som med en spännande entreprenörsresa bakom sig har blivit en ledande figur i både Sverige och utomlands beträffande produktion och försäljning av nötter. Nu har Mohanad en ny produkt på gång som han hoppas att ambitiösa investerare vill vara med och satsa på.
Mohanad Badawi, VD för Albina Snacks AB, har haft en spännande och framgångsrik karriär som företagare. 1988 flyttade han till Sverige och bosatte sig sedermera i Helsingborg där hans företagsresa tog fart. Han startade en klädbutik, men då konkurrensen var hård på marknaden beslöt han sig för att byta bransch. När Sverige gick med i EU 1995 såg han nya möjligheter och började importera halalprodukter från flera länder inom EU, vilket markerade starten på hans inträde i livsmedelsbranschen. 1997 grundade han Albina Foods tillsammans med en kompanjon och började snabbt expandera inom livsmedelsimport. Bolaget utvecklades snabbt och 2001 öppnade de sin första livsmedelsbutik, Alfogross, som sålde både svensk och internationell mat.
– Det var under den här tiden som jag blev alltmer intresserad av nötter. Jag upptäckte att det inte fanns några rosterier i Sverige, vilket ledde till att jag 2003 öppnade det första nötrosteriet i landet. Jag använde mig av en särskild rostningsmetod från Damaskus, vilket genererade hälsosammare och färskare produkter, berättar Mohanad Badawi.
Växer och utvecklas
Albina Foods framgångssaga fortsatte. Företaget blev utsett till Årets Nystartsföretag 2006 och prisades som Gazellföretag flera gånger. Under åren har företaget utvecklats och vuxit inom flera olika branscher, och när Mohanad sedermera köpte ut nötrosteriet, medan hans kompanjon fokuserade på livsmedelsbutikerna grundades Albina Snacks AB.
Albina Snacks och Savory är idag två av företagets egna varumärken men de levererar även nötter till andra producenter.
– Vårt rosteri importerar nötter från många länder runt om i världen och torrostar allt i Sverige, vilket säkerställer hög kvalitet och lång hållbarhet. Vi samarbeten med stora aktörer i Europa genom våra egna märken och EMV, berättar Mohanad Badawi.
Söker investerare
Trots utmaningar under pandemin har försäljningen återhämtat sig och företaget anpassar sig ständigt efter marknadens behov. Med fokus på hälsosamma, färska och mindre salta produkter har Albina Snacks tagit en ledande roll inom nötbranschen i både Sverige och på den internationella marknaden. Med innovation som drivkraft blickar Mohanad Badawi och Albina Snacks AB framåt mot nya möjligheter och produktutvecklingar. Mohanad har nyligen utvecklat en produkt som han ser enorm potential i.
– Den kännetecknas av att den är mättande, att den väger lite, innehåller mycket protein och vitaminer och har lång hållbarhet. Jag tror att till exempel Försvarsmakten kan vara en potentiell kund, men jag kan se betydligt fler intressenter än så. Nu söker jag aktivt efter investerare som vill vara med och satsa på produkten och vara med på vår resa, avrundar Mohanad Badawi, och uppmanar intresserade att höra av sig.
Intervju: Axel Eriksson
Text: Örjan Persson