oktober 18, 2024

Kunskap, passion och en stark miljöprofil

Sedan 1963 har Tergent varit en pionjär inom utvecklingen av produkter för grönytor, lantbruk och trädgård. Företaget har länge haft en stark miljöprofil, vilket fortsätter gynna dem allteftersom EU:s regleringar blir hårdare.

Tergent AB grundades 1963 av Sören Brundin och var inledningsvis ett konsultbolag inriktat på lantbrukets behov av kemikalier och bekämpningsmedel. Det har hänt mycket de senaste sextio åren. Idag har företaget utvecklats till att bli en ledande aktör med egna produkter och lösningar.
– Tergent utvecklar och producerar allt från näringstillskott till ogräsbekämpningsmedel och produkter för att bekämpa skadedjur. Våra kunder finns över hela Norden och vi samarbetar med stora lantbruksaktörer, fackhandeln och saneringsfirmor, berättar Peter Olofsson, som har jobbat på Tergent i tio år och klev in i VD-rollen för fyra år sedan.

Stark miljöprofil
Tergent har alltid haft ett starkt fokus på att minska användningen av miljöfarliga bekämpningsmedel och samtidigt öka effektiviteten inom lantbruket.
– När vi grundades var vårt mål, på uppdrag av myndigheterna, att minska på mängden bekämpningsmedel, och vi lyckades reducera den med upp till 50 %. Den grunden ligger kvar än idag; vi erbjuder produkter som är lika effektiva som andra alternativ, men med en mycket bättre miljöprofil, berättar Peter.

EU:s regleringar har blivit allt hårdare de senaste åren. Detta har faktiskt varit en fördel för Tergent.
– Att ha miljöcertifierade produkter är något vi har prioriterat länge. Det har gjort att vi kan konkurrera på marknaden med produkter som inte bara är effektivare än alternativen, utan som också uppfyller de tuffare miljökraven som ställs, säger Peter.

Kunskap och passion
Det regulatoriska arbetet är dock inte utan sina utmaningar. Processerna för att få produkter godkända är långa och resurskrävande, men det är utmaningar som man är beredda att möta. För utmaningar leder till att man blir bättre på det man gör.
– Vi har alltid haft som mål att vara experter inom våra produktområden. Vi måste vara bäst på produktinformation och ha en attraktiv produktprofil. Våra konkurrenter är ofta större internationella företag, så vår styrka ligger i vår kunskap och vårt engagemang, berättar Peter.

Under vårt besök på Tergent får vi även träffa Sandra Jeppsson, som har arbetat som marknadsförare på företaget i fyra år. För henne är det produktutvecklingen och det personliga intresset som gör jobbet både roligt och givande.
– Jag älskar produkterna vi jobbar med. Det finns alltid något nytt att lära sig, och det är kul att kunna vara med och utveckla och förbättra dem, säger Sandra.

Det gemensamma intresset för produkterna och den starka företagskulturen är aspekter som både Peter och Sandra tar upp när de pratar om att jobba på Tergent.
– Det är kul att komma hit varje dag. Vi hade kunnat jobba hemifrån om vi velat, men alla är på kontoret i stort sett varje dag. Det finns en stark känsla av gemenskap här, och det är något som gör att vi alla trivs väldigt bra, säger Sandra.

Tergent ser ljust på framtiden.
– Vi har många spännande projekt på gång som vi tror kommer stärka vår position på marknaden ytterligare. Hållbarhet kommer bli allt viktigare framöver, och vi är väl rustade för att möta den utvecklingen, säger Peter avslutningsvis.

Intervju: Wilhelm Walaker
Text: Andreas Ziegler