april 26, 2025

Den lokala matmarknaden med hjärta för Åhus

ICA Kvantum i Åhus erbjuder inte bara ett brett sortiment, utan också olika mervärden, för sina kunder. Butiken samarbetar till exempel med lokala producenter och arbetar aktivt för att minska matsvinn och stödja lokalsamhället genom olika initiativ och samarbeten.
– Vi vill bidra till ett tryggt och bra Åhus, säger ICA-handlaren Andreas Carlander.

Det är Andreas Carlander som driver ICA Kvantum i Åhus, en uppgift han haft i drygt två år efter att ha börjat sin resa inom ICA som praktikant på högstadiet och jobbat sig upp genom olika roller och utbildningar. Efter att bland annat ha jobbat som butikschef fick han sin första handlartjänst 2023.
– När möjligheten dök upp i Åhus var valet självklart för mig. Åhus är en ort jag alltid har gillat, säger Andreas, som sedan dess har arbetat aktivt för att utveckla butiken och utbudet på hyllorna.
– Det som definierar oss är vårt breda sortiment och våra mervärden. Vi har en fiskdisk, en delikatessavdelning och en kock som lagar mat från grunden. Vi är också starka på färskvaror, säger Andreas.
Att vara ICA-handlare innebär också frihet att anpassa sortimentet efter kundernas behov och önskemål. Att hålla sig uppdaterad på trender är, menar Andreas, en viktig del av butiksarbetet. Tidigare var ekologiska produkter i fokus, men idag ser han ett växande intresse för lokala varor.
– Vi samarbetar tätt med flera lokala aktörer som Åhus Tonic, Kiviks Musteri och Ottoglass. Vi köper även grönsaker, potatis och lök från lokala lantbrukare och försöker exponera deras produkter året runt.

Kundupplevelsen i fokus
ICA Kvantum Åhus sysselsätter omkring 50 anställda på årsbasis, och under sommaren, då kundtillströmningen ökar, utökas personalstyrkan med 35–40 vikarier. Många återkommer år efter år, något som Andreas ser som en stor tillgång.
– De blir fantastiska ambassadörer för butiken. Vi försöker anställa lokalt och ser det som vårt ansvar att vara en bra arbetsgivare och en förebild för unga som får sitt första jobb här, säger han.
Andreas menar att kundupplevelsen är central, butiken jobbar aktivt med att utbilda personalen i vad som skapar ett bra kundmöte.
– Vi är här för att ge kunden en bra upplevelse. Det blir extra utmanande under sommaren när antalet kunder fördubblas, men vi ser det som en rolig utmaning.
Matsvinn är en annan viktig fråga för Andreas. Butiken har flera initiativ för att minska svinnet.
– Vi samarbetar till exempel med skolan så att frukt och smoothies kan nyttjas i hemkunskapen. Vi vill slänga så lite som möjligt och har som mål att halvera matsvinnet. Vi ser också fram emot att kunna skänka mer till Matmissionen i Kristianstad, så att livsmedel som inte går att sälja kan komma till nytta för de mest behövande.

En stöttepelare i Åhus
I februari påbörjades en större förnyelse av butiken, där bland annat frysavdelningen har uppdaterats. Nästa steg är att modernisera mejeri- och charkavdelningen.
– Min vision är att ICA Kvantum Åhus ska vara hela ortens matmarknad. Vi vill behålla butikens charm men samtidigt modernisera och minska vårt klimatavtryck, säger Andreas Carlander.
Butiken engagerar sig också i lokalsamhället, med fokus på barn och ungdomar genom stöd till föreningar och skolor.
– Vi vill bidra till ett tryggt och bra Åhus. Det kan vara allt från att stötta nattfotboll till att ha en dialog med skolor. Allt hänger ihop.
Andreas ser fram emot att fortsätta utveckla butiken och stärka ICA Kvantum Åhus position i lokalsamhället.
– Det roligaste är att se vad vi kan åstadkomma som grupp, både vad gäller kundupplevelse och försäljning. Vi strävar hela tiden efter att bli bättre – det är en ständig resa.

Intervju: Wilhelm Walaker
Text: Örjan Persson