oktober 24, 2025

Lokal kraft med blicken mot framtiden

Från vattenkraftverk och fjärrvärme till laddstationer och fiber – kommunägda Ålem Energi är en nyckelspelare i den gröna omställningen. I Ålem Energi fokuseras på förnybar energi, digitalisering och lokal förankring, allt med målet att bidra till ett hållbart energisystem där vinsten stannar i bygden.

Kommunägda Ålem Energi driver två vattenkraftverk, ett fjärrvärmeverk, elnät för cirka 3 300 kunder, elhandel, fiber samt kommunens 5 000 gatljus. Dessutom ligger Ålem Energi bakom åtta laddstationer i kommunen, och fler är på gång.
– Vi vill vara en del av energiomställningen, och laddinfrastruktur är ett viktigt steg. Man måste kunna ladda innan man köper elbil, säger Markus von Zweigbergk, VD för Ålem Energi sedan två år tillbaka.
All el Ålem Energi säljer är förnybar och i det egna nätet är produktionen hög. Under 2024 stod den lokala produktionen av sol-, vind- och vattenkraft för mellan 42 och 77 procent av förbrukningen i nätet. På årsbasis låg siffran på 52 procent. Den lokala produktionen är central för bolaget.
– Den är jätteviktig i vårt nät, fastslår Markus von Zweigbergk, men poängterar också att energiomställningen inte är utan utmaningar.
Han pekar på att Sveriges elförbrukning legat på samma nivå i 30 år, trots fler apparater i hemmen. Effektivisering har hållit tillbaka förbrukningen, men prognosen för att klara klimatomställningen är en är en fördubbling av dagens konsumtion till 2045.
– Just nu har vi den lägsta konsumtionen sedan 80-talet. Med en ökande överproduktion dumpas priserna och produktionen blir inte lönsam. Konsumtion och produktion måste gå hand i hand, så för att omställningen ska ske måste konsumtionen öka för att driva ny produktion, resonerar Markusvon Zweigbergk.

Alla kraftslag behövs
Markus von Zweigbergk lyfter också skillnaden mellan norr och söder i Sverige.
– Vi har ett överflöd i norr, men i söder är produktionen för låg. Problemet är inte brist på el, utan att överföringen är för dålig. Det driver upp priserna här.
Markus är tydlig med att det krävs en bred mix av kraftslag för framtiden.
– Vi behöver allt – vind, vatten, sol, kärnkraft – men vi måste också få acceptans. Vill vi ha låga elpriser måste vi acceptera exempelvis vindkraft i södra Sverige.
För Ålem Energi är fjärrvärmen en viktig pusselbit. Bolaget driver en flispanna som inte bara värmer hus, utan också kan stärka elnätet.
– Det är en liten men viktig funktion i helheten. Jag tror politiker ibland glömmer bort fjärrvärmens roll i omställningen, säger Markus.
Han spår att digitalisering framöver kommer att spela en allt större roll. Från januari 2027 införs nya regler där en del av nätavgiften ska baseras på effektuttag. Det innebär att hushåll som kan styra sin förbrukning – exempelvis ladda bilen på natten i stället för på dagen – kan få lägre kostnader.
– Smart styrning är en del av framtiden, och något vi vill kunna erbjuda våra kunder, säger Markus.

Vinsten stannar i kommunen
En annan fråga Markus brinner för är det lokala perspektivet. Eftersom Ålem Energi är kommunägt går vinsten tillbaka till Mönsterås.
– Många kanske inte vet att de faktiskt kan välja oss även för elhandel, det gäller privatpersoner såväl som privata och kommunala bolag. Gör man det stannar pengarna i kommunen och bidrar till vår gemensamma utveckling. Väljer man ett utländskt bolag försvinner pengarna utomlands.
Markus efterlyser också större förståelse hos politikerna.
– Energibranschen är komplex, och besluten är avgörande för både klimat och konsumenter. Jag tycker man borde ha en bättre och tätare dialog med oss i branschen. Subventionerar man ett kraftslag riskerar man att slå ut ett annat, och i slutändan blir det dyrare för konsumenterna.
Trots komplexiteten känner Markus von Zweigbergk stolthet över att få leda Ålem Energi.
– Vi har en helt fossilfri fordonsflotta, vi satsar mycket på personalen och vi har börjat ta steg mot att bli självförsörjande med solceller. Det mänskliga kapitalet är vår största tillgång, konstaterar han.
Och han är övertygad om att den lokala förankringen är en styrka.
– Det är skillnad på att ringa en kundtjänst långt borta jämfört med att komma in till oss på kontoret och ställa sina frågor. Vi finns här för Mönsterås och har en tydlig ambition om att vara med och driva omställningen framåt tillsammans med våra kunder.

Intervju: Wilhelm Walaker
Text: Örjan Persson