april 19, 2025

Från familjeföretag till stark koncernspelare

Hilmersson El AB sysslar med installation, service och reparationer inom el, VVS, värme, kyla och ventilation. Företaget sätter stort värde på mjuka värden, vilket reflekteras både av företagskulturen och relationerna till kunderna. Efter att ha blivit uppköpt av NCG har verksamhetens framtid säkrats.

Grundat 1978 av Stig Hilmersson, började Hilmersson El AB som en verksamhet inom reparation av vitvaror och tvättmaskiner. När marknaden för storköksdiskmaskiner växte, utökades verksamheten, och på 90-talet kom företaget in i värmepumpsbranschen.
– Hilmersson har alltid varit en stabil partner för stora teknikjättar och specialiserat sig på eftermarknadstjänster, berättar Anton Möllerberg, som har varit verksam i företaget i tolv år och tog över VD-rollen för fem år sedan.

Med tiden har affärsmodellen vuxit och omfattar idag installation, service och reparationer inom el, VVS, värme, kyla och ventilation.

Medarbetare och kunder
Idag har företaget vuxit till 19 anställda, en markant ökning från de åtta som var på plats när Anton började. Trots expansionen har man behållit den småskaliga känslan.
– Vi har en fantastisk kultur här. Det är lätt att bli sedd och känna sig som en tillgång. Vi har alltid sagt att vi ska förbli ett litet företag i själen, även när vi växer och expanderar. Vi vill vara nära, trygga och familjära, säger Anton.

Anton lyfter vikten av att personalen känner att de kan utvecklas.
– Alla som vill utvecklas får göra det. Jag är själv ett levande exempel på det. Det bästa med jobbet är att se människor växa. Det finns inget häftigare än att se någon förstå och bemästra något de tidigare har kämpat med, säger Anton.

Hilmersson är även involverat i Kunskapscentrum i Markaryd, där de samarbetar med NIBE, och utbildar framtidens tekniker.
– Det ger oss en enorm tillgång till kompetens och samtidigt är det givande för våra anställda att vara med och utbilda som lärare, säger Anton.

Hilmerssons utveckling har alltid styrts av kundrelationer. Kunderna finns inom fastighetssektorn, offentlig verksamhet, storkök, restauranger och privatvillor. Trenderna har skiftat – från reparationer till installationer och nu till energieffektivisering.
– Energi har blivit en central fråga. När energikrisen kom valde många att avboka Thailandsresan och investera i en ny värmepump istället. Att sänka sin förbrukning har blivit en livsstil, berättar Anton.

Det växande intresset för energistyrning och smarta lösningar har skapat nya möjligheter.
– Folk vill kunna styra sina system smart, baserat på elpriser eller hushållets behov. Samtidigt ser vi en växande efterfrågan på klimatkyla i villor. Tidigare var luftkonditionering en sydeuropeisk trend, men nu vill allt fler ha kyla på sommaren, berättar Anton.

Uppköp tryggar framtiden
I februari 2024 köptes Hilmersson upp av Nordic Climate Group (NCG). Beslutet var noga genomtänkt.
– Det har funnits många intressenter, men Bengt Hilmersson valde verkligen med hjärtat. Det var viktigt för oss att behålla den lokala strukturen och gemenskapen, berättar Anton.

Uppköpet har gett Hilmersson bättre inköpskanaler, större samarbetspartners och större muskler för utveckling. Framför allt har det tryggat framtiden för personalen.
– Vi har nu möjligheter att växa och utveckla vår personal på ett sätt vi aldrig haft tidigare. Det är som att vi har lyft taket sju våningar upp, säger Anton.

Hilmersson ser fortsatt expansion i sikte, men med försiktighet och stabilitet i fokus.
– Vi ska öka, öka, öka – men utan att tappa vår grund. Vi ska vara stora och gedigna utåt, men uppfattas som det lilla, familjära företaget vi alltid har varit, avslutar Anton.

Intervju: Wilhelm Walaker