december 26, 2024

En liten men stark webbyrå

Som alla nystartade företag, var början kämpig för webbyrån Buildahome. Det breda utbudet av tjänster, som sträcker sig från webutveckling till SEO och säkerhetstjänster, kombinerat med en hög servicenivå, har dock resulterat i att den lilla byrån har vuxit stadigt de senaste åren.

Bröderna Fredrik Beck och David Sundström startade sin webbyrå Buildahome 2018. Affärsmodellen var enkel och gick ut på att skapa professionella hemsidor och hantera digital marknadsföring åt småföretag. Som alla nystartade företag var den första tiden kämpig. Fredrik och David gav sig ut och knackade dörr och lämnade ut flygblad. Långsamt men säkert byggde man upp en kundbas.
– De första kunderna var lokala företag. De gav positiv feedback, vilket ledde till fler kunder genom rekommendationer, berättar David.

Hög servicenivå
Buildahome fick snart ett bra rykte tack vare sitt personliga bemötande och sin förmåga att snabbt leverera resultat av hög kvalitet.
– Vår affärsmodell bygger på att skräddarsy lösningar för varje kund. Istället för att använda mallar, kodar vi allt från grunden, vilket ger kunderna en unikt anpassad hemsida och digital närvaro, berättar Fredrik.

Pandemins utmaningar resulterade i att många större byråer i storstäderna var tvungna att minska sina tjänster eller höja priserna. Buildahome erbjöd dock samma nivå av service till halva kostnaden. Denna konsekventa pris- och kvalitetsservice gjorde att man snabbt fick större kunder och kunde etablera sig på en bredare front. De framgångsrika relationerna med större företag under pandemin ledde till fortsatt expansion. Företagets starka fokus på kundrelationer har lett till att man tappar väldigt få kunder.
– Vi arbetar tätt ihop med kunderna för att förstå deras behov, säger David.

Fullservice-byrå
Idag är Buildahome en fullservicebyrå, som utöver webbutveckling även erbjuder tjänster inom exempelvis SEO och IT-säkerhet, vilket är områden som man ser särskild potential inom i framtiden.
– Vi växer tillsammans med våra kunder. Vårt mål är att bli den bästa digitala byrån i vår region, säger David.

Den goda tillväxten har resulterat i att Buildahome kan ta sig an projekt som ligger dem varmt om hjärtat. Fredrik och David är särskilt stolta över ett årligt projekt som innebär att man erbjuder en gratis hemsida till en organisation som behöver stöd.
– Ett exempel är vårt arbete för Helhjärtat i Norr. Vi hjälpte föreningen att designa en helt ny hemsida och donera mat till ett värde av 10 000 kronor, berättar David.

Intervju: Caron Pap
Text: Andreas Ziegler