december 30, 2024

Transporter som är gröna korridorer

Dania Connect har specialiserat sig på hållbara transporter, som man kallar ”gröna korridorer”, då de går via järnväg som går på vindkraft. 21 fullbelagda tåg per vecka motsvarar 250 lastbilstransporter, med en beräknad minskning av klimatutsläpp på i genomsnitt 96 %. Mycket av verksamhetens framgångar kan spåras till medarbetarnas förmåga att anpassa sig efter förändringar.

Dania Connect AB har bara existerat i sin nuvarande form sedan 2021, men på företaget finns det gott om folk som har varit med verksamheten bra mycket längre än tre år. Dania Connect AB var nämligen länge en del av GDL AB.
– Jag jobbade på GDL i 25 år. Jag var med och startade upp sjöcontainerdivisionen. Det var en spännande tid, då vi såg vår division växa rejält, särskilt efter flera uppköp, som Svensk Logistikpartner i Göteborg och SCT Transport, berättar Mikael Andersson, som är VD på Dania Connect AB.

Mycket hann förändras under Mikaels 25 år på företaget. GDL hade tre affärsområden, som bestod av anläggning, GDL AB och sjöcontainer. 2021 blev sjöcontainer-området ett eget bolag. Ambitionen var att bli sålda, vilket hände när danska Dania Connect AS köpte företaget och gav det ett nytt namn.

Gröna korridorer
Danica Connect AB sysslar med hållbara transporter. Sjöcontainers lastas på tåg, som går till Eskilstuna, Hallsberg och Jönköping. Transporterna har en så pass hög nivå av hållbarhet att man kallar dem ”gröna korridorer”.
– Vi kallar dem gröna korridorer för att de går på vindkraft. Att köra 21 fullbelagda tåg i veckan motsvarar ungefär 250 lastbilar som annars skulle ha kört på diesel. Det minskar klimatutsläppen avsevärt, berättar Mikael.

Numera kan man mäta hållbarhet med relativt hög precision. Trafikverket har beräknat att Dania Connect minskar klimatutsläppen med i snitt 96 % för varje transport som går över till tåg.

Ständig förändring
Efter cirka 30 år i branschen har Mikael fingret på branschens puls. Han betonar vikten av att kunna anpassa sig efter förändringar, i omvärlden, i branschen och i den egna verksamheten.
– Om man inte vågar förändras, då kommer man inte finnas kvar. Branschen växer varje år, men våra mål är större än så. Vi fokuserar på hållbara transporter och vi ska fortsätta växa, med hållbarhet, digitalisering, kvalitet och service i fokus, säger Mikael.

Mikael fortsätter med att berätta att medarbetarna på företaget är de som gör det möjligt att genomföra denna förändringsresa på ett smidigt sätt.
– Det roligaste i jobbet är definitivt människorna och förändrings- och förbättringsarbetet. Många som jobbar här har varit med sedan GDL-tiden. Vi har fått en generation som har lärt sig att anpassa sig till förändringar. Vi arbetar med ärlighet och öppenhet. Som Göran Persson sa en gång i tiden; ”alla ska med”, säger Mikael avslutningsvis.

Intervju: Wilhelm Walaker
Text: Andreas Ziegler