Nibela är namnet på det nystartade bolaget som ska hjälpa svenska konsumenter att hålla nere sina elkostnader. Med en applikation som beräknar elprisets utveckling kommande månad samtidigt som den registrerar kundens förbrukning kan användaren minska sin elkostnad. Bakom satsningen står bland annat Mahziar Namedanian, tekn.dr.
– Sedan hösten 2021 har svenska hushåll varit drabbade av höga och mycket varierade elpriser. Och mycket talar för att de höga priserna kommer att hålla i sig under överskådlig tid. Detta gör att allt fler konsumenter har behov av att styra sin elförbrukning. Problemet med de applikationer som finns på marknaden idag, som Tibber, Greenely och Ngenic, är att de endast bygger på kommande dygns elpris, medan vår applikation estimerar elpriset en månad framåt, förklarar Mahziar Namedanian, tekn.dr.
Trion som utvecklat den nya applikationen är, förutom Mahziar, Afshin Moghadam, senior mjukvaruutvecklare, samt Ariana Tanha, grundare till energikonsultföretaget Ekzel.
– Plattformen som vi har utvecklat bygger på maskininlärning (en tillämpning av AI), något vi alla tre har jobbat med inom andra tillämpningsområden. Även om vi är tekniknördar så är det hållbarhetsfrågan som driver oss. Vi vill helt enkelt göra det lätt för människor att ändra sina beteenden med bibehållen livskvalitet, säger Ariana.
100 000 användare om tre år
I Sverige finns 4,8 miljoner hushåll varav 41 procent är villahushåll, vilket är Nibelas främsta målgrupp. Företagets affärsstrategi är att börja lanseringen i Sverige för att expandera till övriga Europa inom en femårsperiod.
– Vi räknar med att ha 50 000 användare i Sverige år två och 100 000 inom tre år. Därefter är vår plan att lansera tjänsten i övriga Europa där den potentiella marknaden är 98 miljoner villahushåll, säger Mahziar.
Källa: Nibela AB