GD Transport AB har arbetat med entreprenader inom bygg och anläggning i över 40 år och har idag en gedigen erfarenhet inom området. Företaget står för helhetslösningar och erbjuder både förare och maskiner till projekt i hela Sverige och även Danmark. Kundnöjdhet är ett viktigt fokus och projekten har blivit många genom åren.
Svensk Leverantörstidning träffar Anders Lundqvist, som är VD på GD Transport AB, ett företag som grundades på 1980-taleti Brastad och redan då arbetade med entreprenader och maskiner. Företaget startades av Gunnar Hansson och Dan Lundqvist, därav initialerna GD i företagsnamnet, och drivs idag av Anders, som är Dans son och den andra generationen i företaget.
– Jag läste bygg- och anläggningsprogrammet på gymnasiet och arbetade därefter som målare i fem år. Efter detta började jag köra bergstruck på GD Transport, jag tog då även C körkort för att kunna köra alla sorters maskiner, berättar Anders.
Under ungefär 25 år körde Anders mestadels dumprar i Sverige och Danmark, det vill säga anläggningsbilar med tippbart lastflak.
– Därefter fick jag en roll som arbetsledare på Vägverket. Då var jag bland annat med i byggnationen av E6 i Skee samt i flera andra projekt. Men efter några år inom detta så valde jag att gå tillbaka till GD Transport och bli delägare. Då kände jag att jag hade med mig mycket erfarenhet från de verksamheter som idag är min kundkrets, säger Anders.
Stort utbud av olika maskiner
Anders tog över GD Transport helt efter sin fars bortgång 2016. Han driver idag företaget vidare i samma goda anda och förvaltar traditionen samtidigt som verksamheten utvecklas.
– Min far gick bort i cancer och därför skänker jag 25 000 till cancergalan varje år, det är ett sätt för mig att bidra, säger Anders.
Idag är GD Transport ett gediget maskinförmedlingsföretag med ett mycket stort utbud. Bland maskinerna finns till exempel dumprar, hjullastare, grävlastare, grävmaskiner, bandlastare, bandschaktare, lastbilar och krossar.
– Vi förmedlar maskiner i hela Sverige och Danmark och hyr ut maskiner med eller utan chaufför. Förutom maskinförare hyr vi även ut andra yrkesarbetare inom bygg och anläggning, till exempel plattsättare, svetsare, rörläggare och grovarbetare.Vi står för bra helhetslösningar med chaufförer och maskiner och löser det mesta,säger Anders.
Många stora projekt
Anders har varit med i flera olika stora projekt runt om i Sverige och Danmark.
– I Ystads hamn har vi till exempel byggt ut vågbrytare och muddrat. I Hägersten har vi arbetat med ett vattenledningsprojekt i en tunnel. Där bidrog vi med lastbilschaufförer, två lastbilar, två yrkesarbetare och en grävmaskinist. Vi har sammantaget varit involverade i många projekt under åren, stora och små, säger Anders.
I skrivande stund arbetar GD Transport med ett stort projekt i Knöstad i Värmland, där man bygger åtta vindkraftverk med flera dumpers och grävmaskiner.
– Här har vi sex dumpers, tre grävmaskinister och en CAT D6 med tillhörande förare.
Anders berättar att GD Transport har totalt 33 enheter som just nu arbetar i Sverige och Danmark.
– Vi får ofta våra kunder via rekommendation och har många återkommande kunder som vi arbetat med i flera år, det tycker vi är kul och ett tecken på att vi arbetar med kvalitet.Våra kunder ska alltid vara nöjda, och när alla är nöjda är jag också nöjd. Då känner jag att vi har gjort ett bra jobb, säger Anders.
Eftersom Anders gillar att spela padel på sin fritid, men det har varit svårt att få speltider för padel i Brastad, byggde han på eget initiativ en utomhusbana för padel.
– Sväng gärna förbi och spela! avslutar Anders Lundqvist.
Intervju: Sean Larsson