Stabil buss- och taxitrafik i Gamleby sedan 1990

Gamleby Taxi & Buss AB har varit verksamt i Gamleby sedan 1990. Idag är verksamheten välkänd för sina pålitliga persontransporter och sitt starka engagemang för att serva invånarna. Företaget står bland annat för skolskjuts, mattransporter, föreningsresor och förbokade taxitjänster i Gamleby. Det är brist på busschaufförer över hela landet, men Gamleby Taxi & Buss tummar aldrig på kvaliteten vid sina rekryteringar, utan fortsätter prioritera en stark servicekänsla.
Gamleby Taxi & Buss AB, som i folkmun ofta kallas ”Gamleby Taxibuss”, grundades 1990 av Urban Johansson, som också drivit bolaget parallellt med Tjust Trafik i många år. Idag är verksamheten bred – men hjärtat klappar fortfarande för att serva invånarna i norra delarna av Västerviks kommun.
– Vi har kört skolskjuts sedan 90-talet. 2017 tog Kalmar länstrafik över upphandlingen, och nu kör vi enligt deras avtal, berättar Denise Westerholm, som är Urbans dotter och driver företaget tillsammans med sin man Mikael Westerholm och brodern Tedh Apelqvist sedan 2020, även om samtliga har varit delaktiga längre tillbaka än så.
Utöver skoltrafik kör företaget mattransporter åt kommunen, föreningsresor och förbokade taxitjänster i Gamleby. Man har 11 bussar och 14 anställda i dagsläget. Från årsskiftet utökas verksamheten ytterligare genom ett nytt avtal med Kalmar länstrafik som gäller serviceresor.
– Det blir sex nya fordon – två stationerade i Gamleby och fyra i Västervik. Vi kommer bygga upp en ny depå i Västervik. Det är viktigt för oss att vi som delägare finns på plats där trafiken utgår ifrån för att skapa en bra social arbetsmiljö för våra förare, säger Tedh.
Engagemang
Ett initiativ som sticker ut är ”Byaturen” – en lokal närtrafiklinje som företaget själv startat, helt utan kommunalt stöd. Det var en socialsekreterare som berättade att äldre inte tog sig ut så mycket som de önskade. Urban startade då upp Byaturen, något som hans barn nu driver vidare utan att tveka. Två dagar i veckan hämtas de förbokade resenärerna vid porten och skjutsas till Gamleby centrum, där de exempelvis kan handla och uträtta andra ärenden eller bara socialisera med andra. På onsdagar har resenärerna själva lagt till en fikatur till ett lokalt café.
– Det är socialt viktigt. Vi vill att folk ska kunna bo kvar i Gamleby. Finns det ingen bytrafik, då flyttar folk. Och då försvinner även barnen från skolan, säger Denise.
Att hålla verksamheten lönsam i transportbranschen kräver fingertoppskänsla. Här är man noga med att hålla nere kostnader, återinvestera och göra så mycket som möjligt själva.
– Vi har egen verkstad, hoppar själva in och kör och har inte en massa mellanchefer eller appar och system. Det gör skillnad, säger Tedh.
De äger även fastigheter och biltvätten ”Tvättis” i Gamleby. Det är en miljögodkänd tvätt för både egna fordon och andra – och ytterligare ett sätt att bidra till orten.
– Det känns bra att kunna addera något till samhället, samtidigt som vi blir mer självförsörjande, säger Tedh.
Servicekänsla
En stor del av företagets framgång handlar om personalen, menar både Tedh och Denise. Det är inte bara körkortet som avgör om man lyckas på jobbet – det är människan bakom ratten.
– Det är brist på busschaufförer överallt, men vi kräver mer än bara ett busskörkort. Servicekänsla och sunt förnuft går före en lång meritlista. Det är svårare att hitta än själva körkortsbehörigheten, säger Tedh.
Denise fyller i:
– Det är så mycket social kompetens i det här jobbet. Man kör inte bara, man möter barn, äldre, föräldrar och skolpersonal. Det är som att jobba inom vård eller förskola ibland.
Rekryteringen sker ofta via rekommendationer. För att säkra framtida kompetens diskuterar de nu att själva bekosta utbildning för rätt personer – människor med rätt inställning, som passar in i laget.
Intervju: Wilhelm Walaker