Löpande ventilationsunderhåll minimerar driftstopp
Krånglande eller trasiga ventiler kan orsaka produktionsstopp och innebära stora kostnader för industrin. I det avseendet har ett företag som VIMAB en viktig funktion att fylla när man reparerar och underhåller ventiler – ofta på plats hos sina kunder. Med VIMAB som samarbetspartner garanteras en friktionsfri drift av din anläggning.
För landets industrier är VIMAB en viktig samarbetspartner när man reparerar och underhåller ventiler såväl på plats hos kunderna som i sina egna lokaler. Verksamheten grundades och har alltjämt sitt huvudkontor i Motala, men finns även representerat via anläggningar i Stenungsund, Söderhamn och Bromma, samt i skånska Perstorp där vi träffar filial- och servicechef Torgny Lindau.
– Vi servar ventiler av alla de slag och jobbar ofta med mycket små toleranser för att säkerställa att ventilerna fungerar utan att läcka. Vi jobbar helt leverantörsoberoende, vilket gör att vi kan hantera alla typer av ventiler och fabrikat. Flexibilitet och spetskompetens är avgörande, och härutöver har vi tillgång till moderna maskiner och utrustningar, vilket gör oss konkurrenskraftiga, säger Torgny Lindau och tillägger att VIMAB även säljer både ventiler och reservdelar.
Helhetslösningar
VIMAB tar ett helhetsansvar för sina kunders ventiler och utvecklar lösningar som skräddarsys efter deras specifika behov. De arbetar förebyggande, men finns också till hands i samband med akutsituationer. Med den expertis de besitter, i kombination med kundens kunskap om företagets processer, kan VIMAB förbättra och effektivisera ventilunderhållet. Kunden behöver heller inte stoppa driften i samband med kontroller. Med hjälp av VIMAB:s moderna system kan de kontrollera säkerhetsventiler online och under normal drift.
Verksamheten är säkerhetsklassad med rena och välanpassade processer, och vänder sig till kunder inom flera olika branscher, så som kärnkraft, kemi, livsmedel och petrokemi. En stor del av arbetet sker på plats hos kunderna, vilka finns företrädesvis i Småland, Halland och Skåne.
– Vår styrka är att bemanna och kraftsamla för olika uppdrag. Vår bredd och spetskompetens gör oss mer eller mindre unika, och vi är välkända i branschen för vår höga servicenivå, säger Torgny Lindau och lyfter också fram VIMAB:s tydliga miljöfokus:
– Hållbarhet är viktigt ur ett både ekonomiskt och miljömässigt perspektiv – det är mycket billigare att serva än att köpa nytt, påpekar han.
Kunskap och kompetens
Torgny började arbeta på VIMAB i februari förra året efter att tidigare ha varit bland annat klubbchef för Tyringe Hockey och även kommunalråd. Han menar att det är viktigt att skapa bra förutsättningar för serviceteknikerna att kunna göra sitt bästa.
– Kompetensen hos teknikerna är avgörande för vår framgång, säger han och utvecklar:
– Ventilationsservice är en nischad verksamhet som kräver specifik kompetens, och eftersom det inte finns några utbildningar rekryterar vi antingen servicetekniker eller personer med industriell bakgrund. Vi erbjuder sedan utbildning och introduktion så att de jobbar på ett korrekt sätt. Ventiler kan vara farliga om de hanteras på ett felaktigt sätt, de kan faktiskt explodera vid för högt tryck, så det finns stora säkerhetsaspekter att beakta, understryker Torgny Lindau.
Han konstaterar att både personalstyrkan och omsättningen har ökat under senare år. Idag sysselsätter VIMAB 13 anställda, och drivkraften att fortsätta utvecklas är stark.
– Jag tror att företaget behöver fortsätta växa, både personal- och kunskapsmässigt, för att vi ska kunna ta fler uppdrag och öka våra marknadsandelar. Vi har tagit stora kliv framåt, och inför vintern planerar vi att satsa ytterligare och ta oss an fler större jobb, avrundar Torgny Lindau.
Intervju: Caron Pap
Text: Örjan Persson