Leverantörsfokus en viktig nyckel för minskade koldioxidutsläpp
Leverantörsengagemang är avgörande för alla aktörer som anslutit sig till Science Based Target-initiativet (SBTi). En betydande del av ett företags koldioxidavtryck ligger i leveranskedjan, särskilt i Scope 3-utsläpp (uppströms och nedströms via kunder, leverantörer och transporter). Lesjӧfors arbetar strategiskt med partnerskap med leverantörer som kan tillhandahålla metaller och transporter med låga koldioxidutsläpp.
Lesjöforskoncernens ambition att minska sin klimatpåverkan har lett till ett åtagande att minska direkta och indirekta utsläpp inom koncernens verksamhet (scope 1 och 2) samt fotavtrycket för produkter och tjänster (scope 3) där merparten av utsläppen sker.
– Eftersom scope 3-utsläppen inte orsakas direkt av oss måste vi arbeta med andra verktyg som påverkar våra leverantörers utsläpp och med ett fokuserat och centraliserat arbetssätt blir vi en mer attraktiv kund för våra leverantörer. I gengäld kan vi sätta större press på dem att uppfylla våra CO2-krav, säger Anna Haesert, Lesjöforskoncernens hållbarhetschef.
Skapar fördelar
Eftersom det är många steg i leveranskedjan mellan materialbearbetning och slutprodukt är det viktigt att det finns en sammanhållen inköpsstrategi.
Jonas Olofsson, koncernens inköpschef, förklarar vikten av ett strategiskt förhållningssätt:
– Vi är en värdefull kund för många leverantörer tack vare vårt globala inköpsprogram. Med ett växande behov av stora volymer kan vi skapa fördelar både för oss och våra leverantörer genom att prioritera avtal med leverantörer som uppfyller eller överträffar våra utsläppsmål.
Många olika åtgärder
I så kallade ”driver groups” inom koncernen analyseras inköpsbeteendet för olika tråd- och bandmaterial för att få en heltäckande bild av de gemensamma inköpsbehoven. Leverantörer granskas för att hitta de som till exempel erbjuder material tillverkade av återvunnen metall, övergång till elektriska ugnar och transporter med lägre CO2-utsläpp.
– Vi har redan samarbeten med leverantörer som erbjuder det vi efterfrågar och fler är på gång. Det är en utmanande uppgift, eftersom det är många steg och aktörer i leverantörskedjan som måste anpassa sig, men min känsla är att Lesjöfors är pionjärer i branschen och att våra leverantörer är lyhörda och förstår att en förändring är nödvändig, säger Jonas Olofsson.
En del av en kedja
Lesjӧfors stödjer leverantörernas arbete med att sänka sina respektive koldioxidavtryck genom att prioritera återvunnet material, vilket i sin tur ger mervärde till Lesjӧfors kunder.
– Genom dessa åtgärder förbereder vi oss för att möta de ökande krav från våra kunder som vi vet kommer när de måste vidta åtgärder för att sänka sina CO2-utsläpp. Att ligga i framkant på den här resan ger stora fördelar för Lesjöforskoncernen, säger Anna Haesert.
Källa: Lesjöfors AB