Ledande aktör inom logistik satsar på hållbarhet

DFDS är en ledande aktör inom logistik. Företaget väljer att leda vägen när det kommer till hållbarhet och har redan över hundra elfordon över hela Europa, varav sex stycken utgår från Karlshamn. En laddinfrastruktur byggs ut för att stödja denna utveckling. DFDS vill även leda vägen som arbetsgivare och gör stora satsningar på att erbjuda en arbetsplats där mångfald och personlig utveckling prioriteras.
DFDS i Karlshamn sysselsätter totalt över hundra anställda och är en viktig aktör i regionen. Här hanteras både sjö- och landtransporter samt lager- och terminalverksamhet. Bolaget fungerar som en tydlig länk mellan Sverige, Baltikum och Polen. Karlshamnsverksamheten har också ett starkt fokus på 3PL (tredjepartslogistik), där företaget erbjuder lagerlösningar till externa kunder. 2023 invigdes ett nytt lager på 23 000 kvadratmeter.
– Vi är unika i det avseendet att vi kan erbjuda hela varukedjan – från vägtransporter till sjöfrakt. Vi jobbar med både kylda och icke-kylda varor och gör det i nära samarbete med våra kunder. Vi ser oss gärna som entreprenöriella med kundanpassade lösningar, samtidigt som vi har ett stort nätverk och mycket muskler att erbjuda då det behövs, säger Magnus Hugne, som är General Manager för trafiken i Karlshamn.
När Magnus klev in som General Manager för DFDS i Karlshamn för tre år sedan hade han redan en gedigen karriär inom logistik, lager och transport i bagaget. Att välja DFDS var ett medvetet steg – både på grund av bolagets storlek och dess tydliga hållbarhetsagenda.
– DFDS är ett multinationellt företag med stark närvaro i Europa, inklusive Turkiet, Medelhavet, Nordsjön och inte minst Skandinavien. Jag lockades av de många möjligheterna inom koncernen, och hållbarhetsfrågorna ligger helt i linje med mina egna erfarenheter och värderingar, säger han.
Hållbara transporter
När det kommer till hållbarhet menar Magnus att det inte räcker att följa marknaden – man måste vara med och skapa den.
– Vi har valt att gå före. Redan nu har vi sex elbilar i drift i Karlshamn, och totalt har DFDS implementerat över hundra fordon i Europa, berättar han.
Räckvidden är fortfarande en begränsande faktor, men teknikutvecklingen går snabbt. Redan nu tittar DFDS på fordon som kan köra upp till 60 mil på en laddning. Samtidigt investerar bolaget i egen infrastruktur – i april invigdes en ny snabbladdningsstation med åtta platser och kapacitet för 400 kilowatt.
– För oss är elbilen här för att stanna. Det förändrar sättet vi planerar trafik på, men kunderna är ofta positivt överraskade över hur bra det fungerar. Genom att arbeta nära marknaden och våra kunder tydliggörs fördelarna med elbilar, vilket blir en konkurrensfördel, säger Magnus.
En annan viktig del av verksamheten i Karlshamn är verkstaden, där Tommy Lilja är ansvarig. Här servas och repareras inte bara DFDS egen flotta, utan även fordon från externa kunder. Verkstaden arbetar också med svets- och konstruktionsjobb åt lokala entreprenadbolag.
– Märkesverkstäderna är hårt belastade, men vi fokuserar på eftermarknaden. Vi gör allt från service till att strippa ner trailers och bygga om dem från grunden. Det finns en växande efterfrågan på våra tjänster, och vi har stora ambitioner att växa vidare, säger Tommy.
Kompetens och mångfald
Att hitta och behålla kompetent personal är en utmaning i hela branschen. DFDS arbetar aktivt med att skapa en inkluderande arbetsmiljö där medarbetare kan växa internt.
– Vi verkar i en mansdominerad bransch, men jobbar intensivt med att öka mångfalden. Framför allt vill vi erbjuda en trygg arbetsplats med utvecklingsmöjligheter. Med så många olika enheter inom DFDS finns det stora möjligheter att göra karriär, säger Magnus.
Trots geopolitiska utmaningar och förändrade handelsbalanser, bland annat till följd av kriget i Ukraina, ser Magnus ljust på framtiden för både DFDS och Blekinge.
– Det händer mycket positivt i regionen just nu. Industrin växer, och vi ser en stark tillväxt på flera marknader. Vår ambition är att fortsätta vara en stark logistikpartner och ett naturligt val för transporter, både inom Sverige och till Polen och Baltikum, avslutar han.
Intervju: Wilhelm Walaker