september 16, 2024

Flödestekniska produkter för hela Europa

Impel har utvecklats till en framstående aktör inom flödestekniska produkter, som skyddar och optimerar värme- och kylsystem. Företaget har alltid satsat på kvalitet framför allt annat. I sortimentet finner man multifunktionella komponenter som är både kostnadseffektiva och högpresterande. När man nu vänder blicken mot den europeiska marknaden kommer man sticka ut på marknaden genom innovation och kvalitet, snarare än pris.

Impel AB grundades 1989 och har utvecklats från ett litet företag till en stor aktör inom flödestekniska produkter, som har blivit essentiella för både hushåll.
– Dessa produkter skyddar värme- och kylsystem, men ökar även systemens livslängd och förbättrar deras prestanda, berättar Mohammed Mahmoud, som är produktchef på Impel sedan 2022.

Det senaste decenniet har Impel haft mycket god tillväxt, och gått från en omsättning på 20 miljoner till 120 miljoner.
– Både produktionsutvecklingen och organisationens utveckling har varit väldigt kul att följa, säger Joakim Arndt, som har arbetat i organisationen sedan 2007 och varit VD sedan 2010.

Kvalitet framför allt
Alla som arbetar med försäljning vet att det är väldigt svårt att konkurrera med pris. På Impel har man valt att konkurrera med överlägsen kvalitet, som alltid har varit en prioritet. Sortimentet inkluderar multifunktionella komponenter som är både kostnadseffektiva och högpresterande.
– Det som kännetecknar Impel är att vi försöker bygga smarta produkter som är multifunktionella, det vill säga är både kostnadsreducerande och har väldigt hög prestanda jämfört med många konkurrenters produkter, säger Mohammed.

På Impel är engagemanget för kvalitet väldigt högt. Mattias Eriksson, som är teknisk koordinator på Impel sedan 2022, berättar lite om företagets nya testanläggning, som är en viktig del av företagets innovationsprocess.
– Vi har fått bygga allt från grunden. Vi har en egen testanläggning där vi har flödestester och testar över lag. Det gör att vi kan bli mer innovativa och mer avancerade som bolag, säger Mattias.

Hållbarhet är en central del av Impels framtidsvision.
– Koldioxidutsläppen påverkar vår produktutveckling. Kan vi minska vikten på produkterna, då sparar man material och reducerar koldioxidutsläppen, säger Mohammed.

Europa
Impel påbörjade sin internationella resa 2009 med inträdet på den finska marknaden, vilket öppnade dörrar till Europa. En av de största utmaningarna har att göra med varumärkeskännedom.
– Varumärket spelar stor roll. De stora bolagen har jobbat upp stora varumärken med igenkänning. För Impel handlar det om att sticka ut genom innovation och kvalitet, snarare än pris, säger Mohammed.

Framtiden ser ljus ut för Impel, som har planer på att utveckla sitt varumärke och expandera sin närvaro på den europeiska marknaden.
– Tanken är att vi ska utvecklas ännu mer och positionera oss med ett tydligare varumärke. Vi ska även jobba mer med återförsäljare. Det är viktigt för oss, säger Joakim.

Intervju: Wilhelm Walaker
Text: Andreas Ziegler