september 16, 2024

Ett däck- och fälgkoncept som sticker ut

Imad Doudar, VD för Däckline, har tillsammans med sin morbror Mustafa Abdel byggt upp ett företag som har tagit dem från en liten traditionell däckverkstad till en framträdande aktör i däck- och fälgbranschen. Däckline företräder ett brett sortiment för alla bilmärken och kan för bilentusiasterna även ta fram kundanpassade fälgar.

Man kan säga att grunden till dagens Däckline Sverige AB lades redan 1996 när Mustafa Abdel, morbror till bolagets VD Imad Doudar, startade Gåsebäcks Bil & Däck.
– Jag började jobba där sommaren 2007, min tanke var att bli polis så jag behövde något att göra i två månader innan studierna drog i gång. Det slutade med att jag fastnade här, minns Imad Doudar med ett leende.
I samma veva inledde företaget ett samarbete med Däckonline, vilket blev startskottet för en ny inriktning.
– Vi bestämde oss för att starta en webbutik men insåg att vi skulle ha svårt att konkurrera med branschens stora drakar. Vi behövde en egen produkt som vi själva kunde råda över och utveckla, förklarar Imad och berättar att de 2012 lanserade Imaz Wheel, samtidigt som bolagsnamnet Däckline etablerades.
– Näthandel var ny för oss, vi var tvungna att lära oss från grunden. Det var tufft med många långa nätter, men det var värt det, säger Imad Doudar.
Företaget flyttade till nya lokaler i Berga 2021 i syfte att optimera logistiken och kunna växa i den takt de önskade.
– Vi rev byggnaden till grunden, reste den och anpassade den för att vår logistik skulle bli så effektiv som möjligt. Det var en nödvändig flytt för att vi skulle kunna fortsätta växa.

I ständig utveckling
Däckline erbjuder ett brett sortiment av däck och fälgar för alla typer av bilar, från Fiat Punto till Ferrari, varav Imaz är det främsta av de varumärken de företräder. Verksamheten innefattar däckförvaring, skiften och balansering, men företagets framgång är starkt knuten till innovation och kundinteraktion.
– Att utveckla en fälgmodell handlar om att få stor spridning. När vi tror på något tar vi fram två–tre modeller som vi testar bland följare i våra sociala medier. Vi analyserar vilka bilmodeller som kommer och vilka däck och fälgar som kan passa. Det kommer hela tiden nya trender, elbilarna utvecklas med mera, så det gäller att hänga med och utveckla köpresan, betonar Imad Doudar.
Han berättar vidare att Däckline också har börjat erbjuda kundanpassade fälgar.
– I dessa fall får kunden själv vara med och påverka hur de ska se ut. Det rör sig ofta om lite dyrare och mer exklusiva fälgar, men för den bilintresserade är det en jättegrej.

Sammansvetsat team
En av nyckelfaktorerna till Däcklines framgång är det sammansvetsade teamet bakom konceptet.
– Det handlar om att ha en bra grupp med gemensamma mål. Samtal och aktiviteter gör att vi fungerar som en liten familj, vem som helst ska kunna knacka på dörren och komma med idéer. Om alla lyssnar på varandra och förstår vart vi vill komma, då blir vi effektivare, påpekar Imad.
Han tycker att framtiden för Däckline ser ljus ut. Företaget har vuxit varje år trots utmaningar som pandemi och lågkonjunktur. Ambitionen är en omsättning på 100 miljoner kronor inom tre år.
– Det handlar om att hela tiden hitta lösningar och kommunicera, liksom att aldrig sluta utvecklas. Vi har lyckats gå från en liten traditionell verkstad till det vi är idag, men jag tror fortfarande vi har mycket kvar att ge, avrundar Imad Doudar.

Intervju: Wilhelm Walaker
Text: Örjan Persson