Ekonomi, IT och mänsklig kontakt

ECIT erbjuder tjänster kopplade till redovisning, löner och systemlösningar. I Kalmar arbetar åtta medarbetare som fokuserar på ägarledda bolag, vilket handlar en del om att hjälpa människor både som företagare och privatpersoner med ekonomin. Även om de digitala verktygen spelar en central roll i verksamheten, är det mänskliga mötet lika viktigt.
ECIT uttalas ”isi aj` ti”– även om många kunder säger både ”ekit” och ”eesit”. Namnet är en förkortning av Economics and IT, och visar på koncernens tre ben: redovisning och lön, IT-tjänster samt systemlösningar. Totalt finns 3000 medarbetare i 11 länder, varav 570 i Sverige. Karin Strand är gruppchef i Kalmar och har jobbat på byrån sedan 2011, alltså långt innan den blev en del av ECIT 2019. Hon trivs fortfarande lika bra.
– Det är roligt att möta olika kunder i olika branscher, i olika storlekar och med olika förutsättningar. Alla människor har olika kunskapsnivå och intresse för ekonomi och det gör att man hela tiden lär sig något nytt, säger hon.
Stina Karlsson Rylander, redovisningskonsult, håller med:
– Branschen förändras hela tiden. Det sker ständiga uppdateringar. Det blir aldrig tråkigt.
Ägarledda bolag i fokus
I Kalmar är man åtta personer som framför allt arbetar med redovisning. Kunderna är ofta ägarledda bolag, men här finns också medelstora företag, franchisebolag och vissa utlandsägda verksamheter.
– Vi är särskilt starka på ägarledda bolag. Där hänger företagets ekonomi nästan alltid ihop med ägarens privata skattesituation. Det blir en helhet där vi hjälper både företaget och personen bakom, förklarar Karin.
Det är skillnad mellan att jobba med ett större bolag och ett ägarlett företag. I större organisationer finns ofta en ekonomiansvarig, men i det mindre bolaget vill ägaren ofta själv lägga mindre tid på administration.
– Många vill inte eller hinner inte lägga tid på det ekonomiska. De har fullt upp med att driva sin kärnverksamhet. Då behöver vi anpassa oss efter dem – ibland gör vi allt, ibland bara en avstämning. Flexibiliteten är viktig, säger Stina.
Karin belyser att de inte bara hjälper sina kunder med de utmaningar de står inför, utan även visar kunderna hur de själva ska göra för att få en bättre överblick.
– Vi försöker visa varför det är viktigt att läsa resultaträkningen och inte bara kolla banksaldot. Man behöver ha koll på både resultat och likviditet för att kunna agera i tid, säger hon.
Digitala verktyg och människor
ECIT vill göra det enkelt för kunderna genom digitala lösningar. Kvitton, fakturor och rapporter kan skötas direkt i mobilen, vilket sparar tid och minskar fel.
– Det är självklart för oss att jobba digitalt, men vi vill alltid kombinera det med den personliga kontakten. Det är den kombinationen som gör skillnaden, säger Karin.
Stina fyller i:
– Det är därför jag trivs så bra som konsult – för att jag får möta människor. Kunderna uppskattar rådgivningen och samtalen. Det är ofta mer värdefullt för dem än att vi bara bokför kvitton.
Branschen är samtidigt mer reglerad än många tror. Redovisningsbyråer lyder under penningtvättslagen och GDPR och på ECIT arbetar man enligt REX – svensk standard för redovisningsuppdrag.
– Ska man vara seriös måste man ta de här bitarna på allvar. Det kostar lite tid och pengar, men det är en del av vårt ansvar. Jag är stolt över att vi lägger stor vikt vid kvalitet och att vi har auktoriserade konsulter på kontoret, säger Karin.
Kontoret i Kalmar har vuxit de senaste åren, bland annat genom att anställa tidigare praktikanter. Nu är lokalerna fulla och nästa steg blir att hitta större lokaler. Ambitionen är tydlig: att fortsätta växa, gärna dubbla antalet anställda på sikt och samtidigt behålla det personliga och lokala.
– Många av våra kunder känner ju alla här på kontoret. Det gör att vi kan vara tillgängliga på riktigt – och det vill vi fortsätta vara, säger Karin avslutningsvis.
Intervju: Wilhelm Walaker

