juni 29, 2025

Byggkedja satsar stort i Karlskrona

För fem år sedan slog Derome upp portarna till sin filial i Karlskrona. Butiken är välsorterad och har fullt fokus på proffskunder. Goda relationer, både inom organisationen och med kunderna, är en hög prioritet. Resultatet är god service och nöjda kunder. Ambitionen är att bli marknadsledande i regionen.

Derome, som grundades 1946, är fortfarande familjeägt och har sitt hjärta i orten Derome utanför Varberg. Med 54 filialer runtom i landet är det ett bolag med tydlig närvaro och en vision om att växa hållbart.
– Här i Karlskrona såg vi tidigt potential. Staden växer, det finns mycket försvarsetablering nu med NATO och många vill både bo och verka här. Det är en expansiv ort, säger Henrik Brander, som är platschef för butiken i Karlskrona.

Henrik började sin yrkesbana som säljare på Roxtec, hoppade över till polisyrket, men återvände till försäljningen 2016 via Woody. Ett år senare förvärvades tolv Woody-anläggningar av Derome – och Henrik fick plötsligt grön kostym istället för blå.
– Jag fastnade direkt för Derome. Det är ett bolag med stark framåtanda och tydliga kärnvärden. Här är alla lika viktiga – oavsett om du kör pickup, jobbar på gården eller är divisionschef. Det gillar jag, säger Henrik.

Storsatsning i Karlskrona
Filialen i Karlskrona slog upp portarna för ungefär fem år sedan. Det är en välsorterad bygghandel med fullt fokus på proffskunder – från enmansföretagare till stora rikstäckande byggbolag.
– Vår filosofi är enkel: vi ska serva alla på samma sätt. Oavsett om du är liten eller stor, så ska vi hjälpa dig att få ett lönsamt projekt som löper på smidigt. Vi erbjuder allt från personlig skyddsutrustning till tunga byggmaterial – trä, gips, cellplast. Vi kör dessutom ut själva med kranbil från Karlskrona, berättar Henrik.

Derome har också lanserat sitt eget varumärke, Dereko, som erbjuder allt från verktyg och skyddskläder till tejp – till konkurrenskraftiga priser.
– Vi är stolta över Dereko. Det är ett starkt varumärke med riktigt bra produkter, och tack vare att vi hoppar över mellanhänder blir det billigare för kunden, förklarar Henrik.

Goda relationer
Servicen står i centrum på Derome. Det ska vara personligt, varmt och professionellt – varje gång.
– Vi hejar på alla som kommer in. Vi ska kunna deras namn. Det är en god känsla här, och personalen jobbar otroligt hårt med att skapa den upplevelsen. Det är något jag är väldigt stolt över, säger Henrik.

Ambitionerna för framtiden är tydliga.
– Om jag ska sticka ut hakan så vill vi bli marknadsledande i Karlskrona. Vi är absolut en utmanare. Med det här gänget, den här servicenivån och det här drivet, så tror jag vi kan nå hela vägen. Men det kräver att vi presterar på topp, säger Henrik.

Henrik har spelat fotboll på hög nivå – i Kalmar FF – och vet vad som krävs för att lyckas som lag.
– Det är precis samma här. Trivs man på sin arbetsplats så gör man ett bättre jobb, och då får kunden den bästa servicen. Det är faktiskt så enkelt. Jag blir varm i hjärtat när jag tänker på det, säger Henrik.

Intervju: Wilhelm Walaker