Bättre försäkringar gör åkeri- och entreprenadbranschen trygga

David Björkbom har drivit C4 Försäkring sedan 2017 med fokus på norra Skåne. Med en gedigen försäkringsutbildning och 16 år i branschen, har han skapat en verksamhet som fokuserar på att ge åkerier och entreprenadföretag bättre försäkringslösningar till bättre priser – och med en mer personlig kontakt.
David Björkbom hade egentligen aldrig funderat på att vara egenföretagare. Han har en bakgrund som SO-lärare men har arbetat i försäkringsbranschen i 16 år.
– Jag blev headhuntad till försäkringsbranschen och flyttade hit från Göteborg 2009. Under åtta år, på ett av de större bolagen, fick jag se hur försäkringspremier höjdes, ibland utan att kunderna haft en enda skada. Jag tröttnade på att vara budbärare av dåliga nyheter och ville i stället hitta bättre lösningar för företagare, berättar David.
Det var detta som ledde till att han startade C4 Försäkring AB. David beskriver försäkringar som en trygghet för företagare och drar paralleller till hur försäkringar har funnits i någon form i 3 000 år. Redan de gamla Fenicierna försäkrade sina båtar och städer gemensamt 1100 före Kristus, berättar David.
– Förr i tiden lade byar ihop en pott med värdeföremål som kunde användas om någon drabbades av nöd. Principen är densamma idag. Skillnaden är att jag har Excel och en telefon istället för en lerkruka med kopparmynt, säger David.
Åkeri- och byggbranschen
David har valt att fokusera på åkerier och entreprenadföretag och har specialiserat sig på deras unika behov och villkor.
– Det är stor skillnad på vad som gäller för en skogstransport och ett entreprenadföretag som jobbar på en byggarbetsplats. Ofta handlar det om detaljer som kan göra stor skillnad vid en skada eller olycka, berättar han.
David ger oss ett exempel:
– Om du jobbar på femte våningen inom ett entreprenadområde och tappar en skiftnyckel rakt ner mot marken och den träffar något på marken som går sönder, eller i värsta fall träffar en människa som skadas eller dör, täcker försäkringen dessa skador? Sådana saker är otroligt viktiga att ha koll på i förväg.
Trygghet
En viktig aspekt av Davids arbete är att hjälpa kunderna att spara pengar, bland annat genom att undvika onödiga avgifter.
– Jag träffade ett åkeri som i åtta år har betalat 2 % i autogiroavgift på en premie på en miljon kronor. Det innebar 20 000 kronor extra per år helt i onödan. Det är 160 000 kronor på åtta år. Jag krävde att företaget skulle få tillbaka senaste årets avgift då det är en absurd summa för en autogiroavgift. Försäkringsbolaget gick med på att betala tillbaka 20 000 kr. Denna förändring gjorde jag under mitt första möte med företagaren, berättar David.
David fortsätter:
– Det har också hänt att vi upptäckt att företagen har missat att uppge en adress där det kanske finns ett lager med varor. Om det sedan uppstår en skada där eller stöld av varor, då är det stor risk att försäkringsbolagen hänvisar till att adressen inte står med i försäkringsbrevet. Åtta försäkringsbolag betalar inte ut, men vissa bolag har i villkoren att det är försäkrat trots att varorna är på en annan plats.
För David handlar det om mer än siffror och villkor. Han vill att hans kunder ska känna sig trygga och veta att han finns där för dem.
– Det finns en anledning att jag fokuserar på norra Skåne. Jag vill inte vara längre än en timme från en kund. Hos de stora bolagen har du kanske Eva som kontaktperson ett år, Kalle nästa år och någon annan året därpå. Hos mig är det alltid jag – jag är ju C4 Försäkring, skrattar David.
David känner att han har hittat rätt i yrkeslivet med C4 Försäkring.
– Jag har aldrig haft ambitionen att bli egenföretagare, men nu är jag här och ser hur mycket jag kan hjälpa företagare. Min vision är enkel: fortsätta vara en trygghet för mina kunder, säger han.
Intervju: Wilhelm Walaker