Ärligheten präglar välrenommerad däckfirma

Med ärlighet som ledstjärna och fokus på både bilar och människor är Däckhuset i Kalmar mer än bara en däckverkstad. Här möts teknisk kompetens och kundfokus i ett komplett koncept för allt från skottkärredäck till tunga lastbilar, med kvalitet och omtanke i varje rullande detalj.
Däckhuset i Kalmar står för ett komplett koncept avseende både däck och fälg för personbil, lastbil, motorcykel och husbil. Med ett nätverk av leverantörer, från minsta skottkärredäck till de största lastbilsdäcken, kan de erbjuda det mesta. Men det som framför allt skiljer Däckhuset från mängden är, menar bolagets VD Peter Ljung, filosofin kring ärlighet och kvalitet.
– Vi säger aldrig att något måste bytas om det inte behövs. En gång kom en kund som fått besked om bromsbyte och hjulinställning för 15 000 kronor. När vi lyfte bilen såg vi att det enda problemet var för lite luft i däcken. Den ärligheten har gett oss ett gott rykte, säger Peter.
Idag rymmer däckhotellet 1 250 däckuppsättningar. Peter går själv igenom däcken två gånger per år och återkopplar till kunderna.
– På så sätt kan många få tag i vinterdäck redan under sommaren – till bättre priser. Det handlar om att stå för det vi gör.
Ett yrkesliv i däckbranschen
När man pratar med Peter Ljung, som gärna benämner sig själv som allt-i-allo snarare än VD, hörs passionen för både bilar och människor. Han har ägnat mer än tre decennier åt däckbranschen, men resan började tidigare än så.
– Jag var bara 17 år när jag gjorde mina första däckmonteringar, och redan året innan köpte jag mina första bilar – till mammas stora förtret. Det började med mopeder och bilar, och snart hade vi ett gemensamt garage där vi skruvade tillsammans, berättar han.
Efter några år på olika bilverkstäder hamnade Peter 1996 på Däckhuset som säsongsanställd. Sedan dess har han stannat kvar.
– Man undrar själv varför man blivit kvar så länge. Men det är kontakten med kunderna och möjligheten att lösa deras problem som gör jobbet så roligt. Rätt däck till rätt person och rätt körstil – det är tillfredsställande att hjälpa till.
När Peter började var Däckhuset en liten verksamhet med ett däckhotell för 150 uppsättningar och enklare service. Mycket har hänt sedan dess. Genom åren har man jobbat med allt från rekond och bilstereo till mopedutbildning, men 2010 togs ett avgörande steg: verksamheten renodlades mot däck och fälg och blev delägare i kedjan Däckpartner.
– Det gav oss systemstöd, inköpskraft och en möjlighet att utvecklas till en modern däckverkstad, säger Peter som för sju år sedan gick in som delägare.
Värnar om personalen
Däckhuset i Kalmar sysselsätter fyra heltidsanställda och upp till tolv personer under högsäsong. Sommaren är en sådan då de brukar serva åtskilliga turister. Peter lägger stor vikt vid stämning och arbetsmiljö, men medger också att jobbet inte saknar utmaningar.
– Det kan vara slitsamt, så just därför måste det vara roligt. Vi satsar på teamkänsla och tydliga rutiner, det gör skillnad för både personalen och kunderna.
Beträffande framtiden ser Peter fortsatt tillväxt, med fler företagskunder och en satsning på tunga fordon. Utmaningen är att hitta större lokaler.
– Vi har vuxit ur den här platsen för länge sedan. Samtidigt utvecklas branschen hela tiden. Elbilar, miljökrav och nya mönster – däck är faktiskt högteknologi. Men det är också det som gör det så spännande.
Intervju: Wilhelm Walaker
Text: Örjan Persson

