januari 18, 2025

En skola med kommunikation, "frihet under ansvar" och glädje i centrum

Campeon Frigymnasium är en gymnasieskola där ”frihet under ansvar”, kommunikation och glädje vävs samman, för att skapa en trivsam, stimulerande och lärorik skolmiljö.

Campeon grundades 2002 av Christer Andersson och Katja Tamner.
– För oss är ”frihet under ansvar” en central tanke. Människan uppnår sin fulla potential först när hon förstår att frihet och ansvar hänger samman. Frihet utan ansvar leder till gränslöshet och kaos. Ansvar utan frihet leder till maktlöshet och frustration. Balansen är avgörande. Detta har varit en vägvisare för oss som ägare och chefer. I enlighet med detta får lärarna på skolan stor frihet att utforma sin tjänst och profession. Och när lärarna får och känner vårt förtroende, tar de stort ansvar och blommar ut – och det återspeglas i elevernas trivsel och resultat, säger Christer.

Både Christer och Katja har lång lärarerfarenhet och belyser att framgångsrikt lärande mycket handlar om att ha höga förväntningar på eleverna och att lära dem att ta ansvar för sig själva och sina studier.

Campeon erbjuder det samhällsvetenskapliga programmet med inriktningarna beteendevetenskap och samhällsvetenskap. Katja förklarar skillnaderna:
– Kort kan man säga att beteende fokuserar människokunskap och samhälle fokuserar omvärldskunskap.

Kommunikation
Oavsett vilken inriktning eleverna väljer, är kommunikation och analys centrala element i undervisningen.

  • Vi arbetar mycket med retoriska färdigheter. Att till exempel stå framför en grupp människor och övertyga dem är en praktisk förmåga, inte en teoretisk. Det krävs övning och våra lärare utmanar dagligen eleverna att våga ta plats, uttrycka sin mening och precisera sina tankar i ord. Med tiden växer säkerheten fram och med den effektiviteten, säger Christer.

– Undervisningen på Campeon handlar bara delvis om att memorera fakta. Mest handlar den om att skapa samband och sammanhang och det är därför lärarna stimulerar eleverna till att resonera, argumentera och analysera, säger Katja.

På Campeon har kommunikationen mellan lärare och elever en nyckelroll. Det är i mångt och mycket den som skapar trygghet, förtroende och trivsel. Lärarna på Campeon har höga förväntningar på eleverna. Och man ställer krav på dem.
– All forskning pekar på att en tydlig kravbild med förväntan på att eleven ska lyckas, leder till bättre resultat, säger Christer.
Han fortsätter:
– Förutsättningen är givetvis att också lärarna har höga krav på sig själva och sin undervisning. Och det har våra lärare! fortsätter Christer.

Glädje
– Trots att Campeon är ett studieförberedande program som lockar studiemotiverade elever, är det viktigt att inte göra lärandet tungt och tråkigt, säger Katja.

– Det går att kombinera höga förväntningar och krav med glädje. Mycket handlar om lärarnas personlighet och insikt. Humor och lättsamhet är medicin när trycket är högt och eleverna upplever press och stress, fyller Christer i, med ett leende på läpparna.

Katja berättar hur ny teknologi förändrat skolan sedan 2002.
– Och med AI öppnas nya möjligheter för lärande och ett lärande utanför skolans väggar. Vi vill använda AI för att ytterligare höja lektionskvaliteten och ge eleverna
verktyg för att fördjupa sina kunskaper. Rätt använd kan AI ta lärandet till nya nivåer, säger Christer.

Intervju: Wilhelm Walaker