november 14, 2024

En mer hållbar kollektivtrafik i Skåne

Nobina Sverige AB har regiontrafiken i Höganäs, Ekeby, Svalöv, Helsingborg och Landskrona. Elektrifieringen kommer spela en allt större roll i företagets framtida trafik. Elektrifieringen av fordonsflottan inleds i december i år. Genom Nobina-akademin hoppas man dessutom kunna tillfredsställa det växande behovet av chaufförer.

Per Karlsson har varit affärschef på Nobina Sverige AB sedan 2015. Han arbetade tidigare inom dagligvaruhandeln, så det var ett stort steg att gå över till arbeta med kollektivtrafik.
– Det som lockade mig var branschens hållbarhet. På Nobina samlar vi människor i stället för att alla ska ta egna bilar. Dessutom kör vi på gas och el, vilket är både fossilfritt och hållbart, säger Per.

Nobina har regiontrafiken i Höganäs, Ekeby, Svalöv, Helsingborg och Landskrona, som transporterar resenärer mellan mindre orter och större städer runt Helsingborg.
– Det är en spännande utmaning, för vi behöver ha rätt linjeutbud. Man kan inte köra trafik där ingen åker, säger Per.

Nobina menar dock inte att landsbygden ska stå helt utan möjligheter till kollektivtrafik. Man har tagit fram en on-demand-lösning som heter SkåneFlex i just detta syfte.
– Skåneflex är ett nytt testprojekt i Svalöv, där mindre bussar med ca 400 virtuella hållplatser kör på begäran. Det är ett unikt projekt, särskilt för landsbygden, där man kan beställa en buss via en app. Det har varit en riktig succé och visar på nya sätt att anpassa kollektivtrafiken till människors behov, berättar Per.

Hållbar kollektivtrafik
Elektrifieringen är på full gång inom en rad olika branscher i Sverige. Nobina står nu inför ett stort steg i sin hållbara utveckling och förbereder sig för att elektrifiera regiontrafiken.
– Tidigare har eldrivna bussar varit vanligast i stadstrafik, men nu tar tekniken klivet även till regiontrafiken. Vi kommer börja elektrifiera regionbussarna i december. Många bussar framöver kommer vara eldrivna, berättar Per.

Den hållbara satsningen är ett viktigt steg i Nobinas arbete för att minska sin klimatpåverkan.
– Vi har bara fossilfria drivmedel, vilket gör att våra resenärer kan känna sig trygga i att de reser hållbart med oss, säger Per.

Nobina-akademin
En av de största utmaningarna inom branschen är bristen på busschaufförer.
– Det är svårt att hitta rätt kompetens. Kraven på bussförare är höga. Man behöver både ett D-körkort och ett yrkeskompetensbevis (YKB). Det finns tyvärr ingen gymnasieutbildning för bussförare. Vi efterlyser en sådan utbildning i regionen, säger Per.

Nobina har tagit saken i egna händer och startat upp Nobina-akademin, som utbildar busschaufförer under 16 veckor.
– Vi samarbetar med Arbetsförmedlingen och Komvux, men vi rekryterar även externt, säger Per.

En av de många fördelarna med att ha en egen utbildning är att man kan kvalitetssäkra den på flera plan. För att vara busschaufför handlar inte bara om att kunna köra buss.
– Våra förare måste vara behjälpliga, köra säkert och se till att resenärerna får en bra upplevelse. Det är viktigt att resenärerna alltid känner sig välkomna, trygga och informerade, säger Per.

Per avslutar intervjun med att belysa att det finns gott om karriärmöjligheter på Nobina.
– Även om man börjar som bussförare finns det många karriärvägar man kan gå. Man kan bli instruktör, gruppchef eller affärsutvecklare. Möjligheterna är goda för de som visar framfötterna, säger Per.

Intervju: Wilhelm Walaker
Text: Andreas Ziegler