Kommun & Näringsliv Artiklar TEMA NÄRINGSLIV Hållbar och unik belysning
TEMA NÄRINGSLIV

Hållbar och unik belysning

Hållbar och unik belysning

LED Grossisten växer snabbt med stor och stabil kundkrets. I takt med att äldre former av belysning har fasats ut, har företaget expanderat, särskilt under de senaste åren. Målet har alltid varit att bli branschledande, och med en kombination av hållbara och unika lösningar, ser det ut som att målet snart är inom räckhåll.

Nick Persson arbetade länge på flera stora amerikanska koncerner inom Life Science-sektorn innan han startade LED Grossisten. Det som började som en enskild firma har nu utvecklats till ett mycket framgångsrikt företag med målsättningen att nå en branschledande position.
– Vi säljer belysning och elprodukter i Sverige, Finland och Danmark, både till professionella kunder, som byggare, fastighetsägare och elektriker, och till privatpersoner. Våra kunder spänner över ett brett spektrum, från mindre fastighetsägare till stora koncerner, berättar Nick.

För fyra år sedan tog Nick in Lars Johansson som operativ chef. Lars har en bakgrund inom kundsupport, försäljning och logistik på Schenker i Finland och senare på Garmin i Danmark, där han arbetade med marin elektronik. Steget till LED Grossisten kändes naturligt.
– Det finns en stor frihet här, vilket gör jobbet väldigt givande. Dessutom är man delaktig i bolagets utveckling och sitter med i ledningsgruppen och bollar idéer, säger Lars om hur det är att jobba på LED Grossisten.

Hållbar och unik belysning
LED Grossisten ligger helt rätt i tiden. Med förbudet mot kvicksilver och äldre belysningstekniker som lysrör har marknaden för LED-produkter vuxit snabbt.
– Det är all-in på LED nu. Det är bättre för både miljön och ekonomin. Energibesparingarna är mycket stora; det finns ingen anledning att köra med äldre teknik längre, säger Nick.

LED Grossisten konkurrerar med några av de största aktörerna på marknaden, men Lars menar att företagets snabbhet och personliga service ger dem klara konkurrensfördelar.
– Vi är väldigt snabba på att reagera på kundernas behov. Vårt mål är att ha bästa möjliga servicenivå, så att man alltid får hjälp när man behöver det, säger Lars.

Ett unikt inslag i LED Grossistens utbud är de har all kompetens ”in house” med egna ljusdesigner, som arbetar med avancerade databeräkningar i programmet Dialux för att erbjuda skräddarsydda lösningar till kunder. Detta resulterar i en flexibilitet och expertis som större konkurrenter ofta saknar.
– Vi har allt från basprodukter till A-varumärken som Philips. Det gör att vi kan erbjuda ett komplett sortiment, vilket är en fördel, säger Nick.

LED Grossisten arbetar ständigt för att bredda sitt sortiment.
– Vi strävar efter att ha produkter som inte finns överallt på marknaden, vi har ett stort sortiment som man inte kan hitta någon annan stans. Det gör att vi kan erbjuda något unikt, säger Lars.

Tillväxt
LED Grossisten har som mål att öka omsättningen med 30 % per år. För att kunna fortsätta växa och utvecklas återinvesteras all vinst i verksamheten.
– Vi vill fortsätta bygga upp ett starkt team och produktsortiment samtidigt som vi levererar miljövänliga produkter som gör skillnad, både för våra kunder och för miljön, säger Nick avslutningsvis.

Intervju: Wilhelm Walaker
Text: Andreas Ziegler

Exit mobile version