Göteborgs stadstrafik ska till år 2030 vara helt elektrifierad. Från och med juni månad får stadens elbussflotta på 180 bussar sällskap av 137 nya elbussar. Dessa ska laddas i depå med hjälp av 50 Terra 124-laddare från ABB.
Västtrafik fortsätter sin storsatsning på elbussar för att bygga framtidens attraktiva och hållbara städer. När ytterligare 137 elbussar börjar rulla på stadens gator från mitten av nästa år kan invånare och besökare i Göteborg se fram emot både minskade utsläpp av miljöskadliga ämnen och en tystare och lugnare stadsmiljö. De nya bussarna kommer att sättas i trafik i två etapper, sommaren 2022 och 2023, på totalt 24 linjer.
– På kort tid har vi lyckats ställa om och gjort elbussar till en självklar del av vårt stadsrum och vår vardag. Vi har visat och vi fortsätter visa att vi ligger i absolut framkant i att åstadkomma en hållbar omställning, säger Hanna Björk, hållbarhetschef på Västtrafik.
Främjar optimering och planering
Bussoperatören Nobina är en av två aktörer som i ett nytt avtal med Västtrafik kommer att köra de 137 nya elbussarna. Nobina tursätter cirka 80 elbussar i delar av stadstrafiken i centrala Göteborg samt i det närliggande området Angered med omnejd. För att ladda bussarna har Nobina beställt 50 allt-i-ett-laddare av modell Terra 124 från ABB. Laddarna kommer att sättas upp i tre olika bussdepåer i Göteborg för att ladda Nobinas elbussar säkert och effektivt, främst under natten. Terra 124 är en flexibel laddare som passar för både långtidsladdning på natten och för påfyllning av el under dagen.
– Effektiv laddning är idag en förutsättning när kollektivtrafiken går från fossilfri till emissionsfri. Laddlösningen från ABB ger en stor flexibilitet och möjlighet för optimering och planering av vår elbussflotta för framtiden. I samarbetet med ABB har möjligheten till integrering av vårt realtidssystem för lastbalansering och laddoptimering varit viktiga faktorer, säger Jens Råsten, fordonschef på Nobina.
Enkla att uppgradera
Leveransen från ABB består av ett system på 120 kW som gör det möjligt att antingen ladda en buss på full effekt eller dela på effekten och ladda två samtidigt. Terra 124 är också framtidssäker då den enkelt kan uppgraderas med extra kraftmoduler för att ladda med 180 kW om behovet uppstår. Depåladdarna monteras med ett ergonomiskt kabelhanteringssystem som gör att chaufförerna snabbt och enkelt kan plugga in bussen för laddning.
– Elbussar är inte längre något som tillhör framtiden – de är här nu och Göteborg har kommit längst i landet med implementeringen. Vi är stolta över att fortsatt få vara en del av stadens resa genom att komplettera våra pantografladdare som redan laddar längs flera busslinjer runt om i Göteborg med nya depåladdare för fler elbussar, säger Eva Kvist Östgren, chef för ABB:s e-mobilityverksamhet i Sverige.
ABB gick in på e-mobilitetsmarknaden redan 2010 och har idag sålt mer än 460 000 elfordonsladdare på mer än 88 marknader; över 21 000 DC-laddare och 440 000 AC-laddare, inklusive de som säljs via Chargedot. I december 2020 satte Västtrafik 145 elbussar i drift i Göteborsområdet och de snabbladdas av nitton pantografladdare från ABB längs linjerna i Göteborg, Mölndal och Partille.
Källa: ABB