TEMA NÄRINGSLIV

Odlarnas förlängda arm

Odlarnas förlängda arm

SydGrönt är en ekonomisk förening som fungerar som odlarnas förlängda arm. Det är en organisation som står nära sina 117 medlemmar och ser till att produkterna kommer ut på marknaden. Den unika modellen man arbetar efter innebär bland annat att föreningen ägnar sig åt planerad odling, vilket skapar bättre ekonomiska förutsättningar för både producenten och kunden. Dessa förutsättningar kommer bara förbättras, då man ser möjligheter i att öka den svenska självförsörjningsgraden.

SydGrönt är en ekonomisk förening för odlare. När föreningen grundades i Helsingborg 1992 hade den bara fem medlemmar. Idag har man utvecklats till att bli en av de viktigaste aktörerna på marknaden med en bra bit över hundra medlemmar.
– SydGrönt är mer än bara en ekonomisk förening. Vi är odlarnas förlängda arm, en organisation som står nära odlarna och ser till att deras produkter når ut till marknaden. Vi marknadsför och säljer odlarnas produkter och vill kunna erbjuda allt som går att odla i Sverige till våra kunder, så länge det finns en ekonomi i det, säger Martin Löfstedt, som har varit verksam i branschen sedan 1994 och är SydGrönts VD sedan två år tillbaka.

En unik modell
En hållbar ekonomi är centralt för SydGrönts verksamhet. Organisationen har en unik modell, som innebär att odlarna odlar det som efterfrågas på marknaden. Det låter kanske enkelt, men det är lättare sagt än gjort.
– Det kräver noggrann planering, tidiga trendspaningar och ett nära samarbete mellan SydGrönt, kunderna och odlarna. Det handlar om att skapa ekonomi för odlingen och att odla rätt saker på rätt plats, säger Martin.

De senaste åren har SydGrönt sett en ökning av antalet medlemmar, särskilt efter flera odlare från Mäster Grön och Äppelriket anslutit sig. När vi pratar med Martin i mitten av september har föreningen 117 medlemmar. Med Äppelrikets odlare kan man bli uppemot 135 medlemmar totalt nästa år.
– Det handlar om att man tillsammans blir starkare och får en ekonomisk vinning. Tillsammans kan vi möta marknaden på ett annat sätt, säger Martin om fördelarna med att vara medlem i SydGrönt.

En grönare framtid
Genom att växa tillsammans med sina medlemmar kan SydGrönt erbjuda konkurrenskraftiga lösningar för både sina medlemmar och kunder.
– Vi är stora, vilket gör att vi exempelvis kan fördela kostnader på odlarna. Dessutom har vi vårt eget logistikföretag, SydLog, som hanterar lager och transporter, säger Martin.

SydGrönt tar även stort ansvar när det kommer till hållbarhet och miljö.
– Vi är anslutna till Science Based Targets Initiative och har åtagit oss att minska våra klimatutsläpp med 46 % fram till 2030 jämfört med 2019. Det handlar mycket om att byta drivmedel inom Sydlog och därigenom minska utsläppen, berättar Martin.

SydGrönt ser även möjligheter att öka den svenska självförsörjningsgraden och minska importen.
– Vill vi ha svenska bönder måste vi skapa förutsättningar för svenska bönder att satsa vidare. Klimatet i norra Europa gynnar oss och vi har, på kort tid, sett en ökad efterfrågan på svenska grönsaker från omvärlden, där det blir allt tuffare att odla, säger Martin.

Martin avslutar intervjun med att belysa att SydGrönts verksamhet handlar minst lika mycket om odlarna som om produkterna.
– Våra odlare är en del av oss, inte bara våra leverantörer. Vi arbetar mycket med att skapa egna filmer och bilder som vi lägger ut på sociala medier. Vi visar upp odlarens vardag för att påminna konsumenterna om att det finns en människa bakom produkterna, säger Martin.

Intervju: Wilhelm Walaker
Text: Andreas Ziegler

Exit mobile version