Kommun & Näringsliv Artiklar TEMA NÄRINGSLIV Det lokala navet med internationell räckvidd
TEMA NÄRINGSLIV

Det lokala navet med internationell räckvidd

Det lokala navet med internationell räckvidd

Smålandshamnar kan spåra sina anor tillbaka till 1860 och är idag en modern och mycket flexibel verksamhet. Utifrån ett globalt perspektiv är hamnen i Oskarshamn en strategiskt viktig djuphamn, både för näringslivet och försvaret, men verksamheten är även stolta över det lokala engagemanget.

Smålandshamnar är ett kommunalt bolag som ägs av Oskarshamns, Västerviks och Hultsfreds kommuner. Ägarbilden gör det möjligt att samverka regionalt, men verksamheten drivs som ett aktiebolag med affärsmässiga krav.
– Vi är en bred hamn. Vi hanterar skogsprodukter, rundved, sågade trävaror, emballage för Scania samt skrot och projektlaster som vindkraftverk. Gotlandsfärjan är också en viktig del av verksamheten. 70–75 procent av vår omsättning kommer från just färjan, sågade trävaror och vår terminalverksamhet, berättar Niclas Strömqvist, som tillträdde som VD för Smålandshamnar 2020.

Smålandshamnar är en verksamhet med djupa rötter i regionen och stora ambitioner för framtiden.
– Det här är ingen processindustri där man har ett jämnt flöde och kan mäta allt med en enda KPI. Ena dagen behöver vi 15 kranar och 150 personer, nästa dag klarar vi oss med tio personer. Det är dynamiskt, oförutsägbart och väldigt spännande, säger Niclas.

Redan 1860 bildades hamndirektionen, och 1875 startade passagerartrafiken till Visby. Sedan dess har mycket förändrats – och moderniseringen fortsätter. De senaste fem åren har Smålandshamnar fördubblat sin omsättning. Samtidigt har stora investeringar gjorts i både infrastruktur och maskinpark.
– Vi har till exempel köpt en ny linkran. Det ökar vår kapacitet, gör oss mer effektiva och öppnar för nya typer av laster, berättar Niclas.

Ett nav för näringslivet och försvaret
Smålandshamnar har i dag 52 fast anställda och runt 90–100 personer verksamma inom organisationen. I Oskarshamn är bolaget en självklar motor för det lokala näringslivet.
– Vi genererar mycket verksamhet lokalt. Vi samarbetar med företag om elektrifiering, och vi är en viktig aktör för många stora kunder i regionen, säger Niclas.

Hamnens betydelse sträcker sig längre än så. Utifrån ett geopolitiskt perspektiv är Oskarshamn en strategiskt viktig djuphamn – inte minst för försvaret.
– Vi ser hur infrastrukturen i Sverige är byggd från norr till söder. Det är ett arv från kalla kriget, för att undvika att vara transitland. Men nu är läget annorlunda. Vi måste kunna röra oss snabbt mot Baltikum. Därför är det avgörande att vi blir en prioriterad del i den nationella infrastrukturstrategin, säger Niclas.

Trots att det rör sig om en internationellt orienterad verksamhet, är Niclas extra glad över det lokala engagemanget.
– Jag tycker det är roligt att vi får så mycket positiva reaktioner här i Oskarshamn. Tidigare var hamnen en ganska anonym verksamhet i bakgrunden, men idag märker jag ett stort intresse. Det är viktigt – både för vår legitimitet och för att kunna fortsätta utvecklas, berättar Niclas.

En hållbar framtid
Hållbarhet är en allt större del av vardagen för Smålandshamnar – inte minst för att kunderna kräver det. Bolaget arbetar aktivt med elektrifiering, alternativa drivmedel och förbereder för framtida krav, till exempel landanslutning från fartyg.
– Det är högt upp på agendan, både i våra egna verksamhetsplaner och i det nationella samtalet om hållbar logistik, säger Niclas.

Smålandshamnar planerar också för framtida utbyggnader av kajer, förbättrade färjelägen och möjligheten att hantera fler godstyper. En tänkbar utveckling är etableringen av en servicehamn för offshore-industrin.
– Man måste våga satsa. Om vi inte investerar i kajer, maskiner och framför allt personal, då faller hela kedjan. Vi har fortfarande en underhållsskuld att hantera, men vi har en tydlig ambition att fortsätta växa – både ekonomiskt och visuellt, säger Niclas.

Även om Smålandshamnars framgångar inte bara beror på tur, som Niclas säger med ett skratt, så har Smålandshamnar lyckats positionera sig rätt i tiden.
– Vi har kompetent personal, bra kundrelationer och har synts där vi ska synas. En hamn är aldrig lokal – den är alltid internationell. Nyckeln är att hitta rätt partners, och det har vi gjort, säger Niclas avslutningsvis.

Intervju: Wilhelm Walaker

Exit mobile version