Kommun & Näringsliv Artiklar TEMA NÄRINGSLIV Lantbruksmaskiner för den moderna lantbrukaren
TEMA NÄRINGSLIV

Lantbruksmaskiner för den moderna lantbrukaren

Wallins Traktor har sysslat med lantbruksmaskiner sedan 1982. Idag har koncernen anläggningar i Hörby, Eslöv och Kristianstad. Den moderna lantbrukaren är teknikintresserad och ställer höga krav på sina maskiner och företagen som säljer och servar maskinerna. Därför är Wallins Traktor mycket måna om sina långsiktiga relationer till kunderna.

Wallins Traktor grundades 1982 i Hörby av Leif Wallin. Leifs svärson, Björn Ekdahl, började jobba på företaget 1992.
– Jag började med bokföring. Jag har jobbat i alla avdelningar utom verkstaden, säger Björn, som numera är företagets ägare och VD.

Wallins Traktor har alltid sysslat med lantbruksmaskiner. Leif lade grunden för samarbetet med Massey Ferguson som pågår än idag. Det är ett gammalt och väletablerat märke med global närvaro. Utöver Massey Ferguson har man maskiner från ett antal andra ledande varumärken i sitt sortiment. Numera har man även entreprenadmaskiner och maskiner för skogsbruk i sitt utbud.
– Sedan två år tillbaka erbjuder vi entreprenadmaskiner av märket Takeuchi, som är väletablerade på marknaden. Vi har allt från mindre maskiner till maskiner som väger upp till 15–16 ton, säger Daniel Lövgren, som är säljare på Wallins Traktor i Kristianstad.

Servicen lika viktig som maskinerna
Daniel är uppväxt med lantbruk och jobbade i verkstaden under många år. Han kan tala med bönder på bönders vis med andra ord.
– Lantbrukaren idag är ganska teknikintresserad och påläst. Det ställer också höga krav på oss. Vi ska förstå kundernas behov långsiktigt, säger Daniel.

De flesta och mest värdefulla kundrelationerna som Wallins Traktor har är väldigt långsiktiga. De inleds ofta med att en potentiell ny kund får prata med en säljare som Daniel. Sedan kan kunden få ta med sig en maskin hem för att testa hur den känns under några dagar. När lantbrukaren köper sin maskin är det bara början på relationen. För pålitlig service och underhåll av maskinerna är minst lika viktiga som själva maskinen.
– Vi har en hög servicenivå. Har vi ingen service, så har vi ingenting. Vi ska ha bra och kunnig personal och erbjuda god service. Vi löser service inne i verkstaden och ute på fältet, säger Björn.

Tala med bönder på bönders vis
Wallins Traktor är inte en stor koncern; de tre anläggningarna har sammanlagt 25 anställda. Björn vill expandera lugnt och försiktigt. Det handlar inte om att växa i storlek, utan snarare om att växa i kunskap.
– Det är mycket teknikutveckling i den här branschen. Vi har mycket kunskap och olika kompetenser inom koncernen. Målet är att stärka samarbetet mellan våra olika anläggningar. Det tror jag skulle få oss utvecklas ytterligare och gynna våra lantbrukare, säger Björn.

Nu närmast letar man efter en ny säljare i Kristianstad, gärna någon som, likt Daniel, kan prata med bönder på bönders vis.
– Man pratar inte bara produkter med lantbrukarna, utan även om exempelvis grödor och liknande. Vi vill gärna ha någon som kan både lantbruksmaskiner och entreprenadmaskiner. Det måste vara en driven person. Vi måste ha drivna medarbetare som gillar att träffa människor, säger Daniel.

Intervju: Wilhelm Walaker
Text: Andreas Ziegler

Exit mobile version