Kommun & Näringsliv Artiklar TEMA NÄRINGSLIV Installerar larm till allt från mindre villor och små företag till kärnkraftverk
TEMA NÄRINGSLIV

Installerar larm till allt från mindre villor och små företag till kärnkraftverk

IPS Alarm Direct har 30 års erfarenhet av larmbranschen. Man sysslar med allt från brandlarm till kameraövervakning. I och med att man har SBSC larmklass 4 är man certifierade att installera sina säkerhetslösningar i allt från mindre företag och restauranger till kärnkraftverk. Kunderna består av allt från villaägare till statliga myndigheter.

IPS Alarm Direct grundades 1993 och drivs idag av vännerna och kompanjonerna Magnus Sandström, Mikael Faltin och Patrick Stotzer Salmeron. Idag finns man i Mölndal och Solna.
– Vi gör allt för ett företags säkerhet. Inbrottslarm, säkerhetssystem och kameraövervakning är ett litet axplock av våra tjänster och produkter. Vi är återförsäljare av alla godkända larmcentraler och bevakningsbolag. Vi hjälper våra kunder få rätt pris, säger Magnus, som är VD för IPS Alarm Direct.

Högsta larmklassen
IPS Alarm Direct har SBSC larmklass 4, vilket är den högsta klassificeringen som finns; i Sverige är det endast 6–7 företag som har denna klassificering.
– Det innebär att vi är certifierade att jobba med allt från mindre företag och restauranger till kärnkraftverk, säger Magnus.

Magnus tillägger att IPS Alarm Direct erbjuder sina tjänster till alla som är intresserade av att hitta ett bra säkerhetssystem; kunderna består av allt från villaägare till stora företag som måste ha den bästa möjliga säkerhetslösningen som finns på marknaden. Det säger sig självt att små restauranger och exempelvis fabriker har lite olika behov av säkerhet.
– Vi har lång branschvana, så vi anpassar oss lätt efter kundernas behov, säger Magnus.

Hög servicenivå
IPS Alarm Direct är fortfarande ett relativt litet bolag. Detta är ett medvetet val av Magnus och de andra delägarna. Man har alltid satsat mycket på en hög servicenivå, vilket underlättas av korta beslutsvägar med få steg. Det gör också att man kan få en närmare relation till sina kunder.
– Kunderna ska få ett familjärt bemötande, säger Magnus.

När man inser att man behöver uppgradera säkerheten i sina lokaler vill man inte behöva vänta på att få kontakt med säkerhetsbolaget som sköter installationen. Därför lägger IPS Alarm Direct stor vikt vid att ha en hög servicenivå; när kunder hör av sig ska serviceteknikerna kunna besöka dem inom kort. Om det är en ny kund tar installationen inte särskilt lång tid.
– Vi behöver inte mer än en dag eller två för att installera ett system i en liten butik till exempel, säger Magnus.

IPS Alarm Direct ser ljust på framtiden och vill växa. Då man alltid kommer prioritera sina relationer till kunderna kommer en expansion dock ske när tillfället är det rätta, när det är smart att expandera.

Intervju: Oscar Johansson
Text: Andreas Ziegler

Exit mobile version