Kommun & Näringsliv Artiklar TEMA NÄRINGSLIV En flexibel servicepartner för Sydsveriges åkerier
TEMA NÄRINGSLIV

En flexibel servicepartner för Sydsveriges åkerier

En flexibel servicepartner för Sydsveriges åkerier

Sydsveriges åkerier har i Sweden Lastbilsproffset AB en snabbfotad och kompetent servicepartner. Företaget servar och reparerar lastbilar av alla märken och modeller, och säkerställer härigenom att deras kunder kör med optimerade bilar. Det lockar en kundkrets som består av både små och stora aktörer i åkeribranschen.

Sweden Lastbilsproffset utgår från anläggningen på Åkerslundsgatan 7 i Ängelholm, det vill säga med närhet till både E6 och E4, vilket gör läget idealiskt för verksamheten. Här träffar vi verksamhetschefen Saša Tomić som driver bolaget tillsammans med kollegan Marian Hukel. Till sin hjälp har de Matti Pommer som är reservdelansvarig samt fem mekaniker, och tillsammans formar de ett sammansvetsat team specialiserat på service och tillsyn av lastbilar.
– I vår verkstad renoverar vi motorer, genomför service med olje- och bromsbyten, lagar växellådor, utför svetsjobb och elreparationer samt mycket mer. Vi jobbar egentligen med allt utom hydraulik, riktningar eller lackeringar. Vi är helt märkesoberoende och kan således ta oss an fordon av alla märken och modeller, upplyser Saša Tomić.
Han berättar att kunderna består uteslutande av åkerier och innefattar såväl små som stora aktörer, varav de två största är Ängelholmsbaserade, Tommy Nordbergh Åkeri och Olle P:s åkeri, som ligger vägg i vägg med Sweden Lastbilsproffsets verkstad. Saša, Marian och deras kollegor genomför även reparationer ute längs vägarna, och i verkstaden jobbar de, utöver vanliga arbetstider, även kvällar och lördagar.

Gedigen bakgrund
Saša Tomić lärde känna Marian Hukel på Scania-återförsäljaren Börjessons Lastbilar i Östra Ljungby, där Marian arbetade som mekaniker och Saša med reservdelar. Marian, som har 20 års erfarenhet av Scanias lastbilar, arbetade en tid för Scania i Norge, men insåg efter hand att han trivdes bättre i Sverige. Han flyttade hem och startade Sweden Lastbilsproffset i februari 2022. Till en början drev han företaget från sin verktygsinredda skåpbil men insåg snabbt att han behövde lokaler. I april 2023 flyttades verksamheter till nuvarande lokaler på Åkerslundsgatan 7, och bara några månader därefter lyckades han locka till sig Saša, som idag är 50-procentig delägare och sköter leverantörsnät, marknad och ekonomi, medan Marian är ansvarig för verkstaden och kundsidan.
– Vi är tacksamma för all hjälp vi fick när företaget var i sin linda, och vi vill skicka ett särskilt tack till Avonova som var till stor hjälp kring arbetsmiljörelaterade frågor. Det ledde bland annat till att vi idag har en tydlig arbetsmiljöpolicy och en arbetsmiljöhandbok, säger Saša Tomić.

Rätt service i rätt tid
Sweden Lastbilsproffset har på bara ett par år gått från en omsättning på ett par miljoner till att idag omsätta drygt 18 miljoner kronor. En förklaring till framgångarna är enligt Saša den stora hängivenhet de jobbar med.
– Vi arbetar hårt för att alltid kunna felsöka, åtgärda och reparera med kort varsel. Vi levererar rätt service i rätt tid. Marians arbetsdagar sträcker sig från klockan 5 på morgonen till 22 på kvällen, han är den kanske viktigaste förklaringen till företagets framgång, säger Saša och tillägger att de nyligen rekryterade en golvverkmästare som ska avlasta Marian framöver.
Saša medger dock att just kompetensförsörjningen har varit och fortsatt är en utmaning, men påpekar också att de är villiga att anställa personer utan erfarenhet. Det är, understryker han, viljan att lära sig som räknas, även om erfarenhet förstås är meriterande.
– Vi har god stämning på jobbet där alla gör sitt yttersta, både för varandra och för våra kunder. Vi är måna om våra anställda, utan dem hade vi inte varit där vi är idag. Därför erbjuder vi bland annat frukost varje morgon, friskvårdsbidrag och konkurrenskraftiga löner, samt investerar i både arbetskläder, verktyg och utbildningar så att alla har så bra förutsättningar som möjligt att utföra sitt jobb med hög kompetens, kvalitet och service, avrundar Saša Tomić.

Intervju: Axel Eriksson
Text: Örjan Persson

Exit mobile version