Det räcker att ha b-körkort för att köra en husbil som väger max 3 500 kilo, vilket öppnar upp möjligheter för fler att skaffa sig en husbil, som har blivit ett alltmer populärt alternativ för både barnfamiljer och det aktiva paret med varierande fritidsintressen. På Backamo Husvagnscenter utanför Ljungskile, som har varit i branschen sedan 1991, har man under de två senaste åren märkt ett stort sug efter det mobila boendet.
Backamo Husvagnscenter är en fullservice-leverantör, med försäljning, tillbehörsbutik och verkstad, som ligger cirka fem kilometer söder om Ljungskile och grundades 1991 av bröderna Gudmundsson. Tre år senare fick de sällskap av sin syster. Till en början drev man även vandrarhemmet Vikingastugan, som idag används som butik och verkstad.
– Vår ambition är att bygga en ny och bättre anpassad verkstad, så att vi får tillbaka vår visningshall i anslutning till butiken, vilket skulle ge oss många möjligheter att utvecklas vidare, säger Brynja Brynjarsdottir, som är grundaren Brynjars dotter.
Plåtisar – ett lyxigt tältande
Utbudet av husbilar i diverse storlekar är oerhört brett numera. Det finns de stora helintegrerade och rymliga husbilarna, de smala och kompakta och de korta med smarta bolösningar, allt för att tillgodose den breda massan. Man försöker bygga på så lätt material som möjligt och på så vis erbjuda flera alternativ av husbilar som har totalvikt 3500 kg och därmed endast kräver B-körkort.
– Intresset för små husbilar, så kallade plåtisar, har alltid varit enormt i Europa och har de senaste åren även ökat i Sverige. Vi kan kalla det ett lyxigt tältande, säger Brynja om enkelheten med dagens husbilar.
Backamo Husvagnssemester har under sina 30 verksamhetsår huvudsakligen sålt husvagnar, men för cirka 10 år sedan började man även sälja nya husbilar. Idag säljer de Weinsberg & Sun Living husbilar. Just husbilar är ett segment som Backamo Husvagnscenter räknar med att växa inom.
Nya målgrupper
Allt fler upptäcker möjligheterna som en husbil innebär. Under pandemin, då många fick hitta alternativ till utlandssemestrar, såg man ett uppsving på 30–40 % på Backamo Husvagnscenter. Barnfamiljer har blivit ett allt större kundsegment. För barnfamiljer är husbilen inte bara ett alternativ för semestern, utan även för de familjer som har fritidsintressen, exempelvis fotbolls-cuper eller hästtävlingar, som betyder många resor på helger, lov och liknande.
– Vi märker att många av våra kunder har vänner som har köpt en husbil, vilket gör att man upptäcker fördelarna med att äga en egen husbil, hur fritt och bra det kan bli, säger Brynja.
Generationsskifte
Precis som att man har sett lite av ett generationsskifte bland sina kunder, går Backamo Husvagnscenter igenom lite av ett generationsskifte själva. 2017 köpte Brynjar ut sin syster från företaget. Då kom även dottern Brynja in och tog över rollen som VD. Man har länge satsat på sin verkstad och sin tillbehörsbutik och är för närvarande tio medarbetare i verksamheten. I samband med det pågående generationsskiftet vill man växla upp.
– Vi behöver mer personal till verkstaden. Man får gärna ha intresse och kunskap från branschen, säger Brynja.
Intervju: Anders Kettunen
Text: Andreas Ziegler