Den moderna rörmokaren
På Hedins VVS strävar man efter att vara en modern rörmokare, dels genom att vara transparenta och rättvisa när det gäller priser, dels genom att digitalisera sin verksamhet. Boende i Västmanland och Mälardalen kan exempelvis beställa både produkter och installation genom webshopen.
– Vår vision är att vara lyxrörmokare. Vi vill erbjuda högkvalitativa tjänster till rimliga priser. Vi vill inte vara billigast, men definitivt de bästa, säger Pontus Hedin, företagets grundare och ägare.
Pontus Hedin är en rörmokare som alltid har drivits av att utvecklas. Han läste VVS-programmet på Västerås Praktiska Gymnasium. När han var färdig med skolan fick han anställning på ett företag där han snart tog över serviceavdelningen. Han lärde sig tidigt att vara självgående och drev serviceavdelningen med mycket självständighet. Efter en tid bytte Pontus jobb. Han märkte då att det var många kunder som följde efter honom. Då ställde han sig en fråga:
– Om mina kunder bytte leverantör för att jag bytte jobb, varför inte driva eget företag?
2018 grundade han Hedins VVS. Här har Pontus kunnat utforma sin verksamhet helt efter sina egna principer från grunden. Yrkesstolthet är något som alltid har varit viktigt för Pontus.
– Jag har alltid varit nästan lite allergisk mot den stereotypa bilden av hantverkaren som överfakturerar och inte lämnar snyggt efter sig, säger han.
Prisvärd
Hedins VVS bygger sina kundrelationer på transparens och kommunikation. Kunderna består av allt från privatpersoner till företag och bostadsrättsföreningar.
Man ringer alltid kunderna när man är på väg, även om man har avtalat en tid och är i tid. När man är klara med sitt arbete, städar man upp och lämnar snyggt och rent efter sig. Arbetet utförs alltid med högsta möjliga kvalitet.
– Vår vision är att vara lyxrörmokare. Vi vill erbjuda högkvalitativa tjänster till rimliga priser. Vi vill inte vara billigast, men definitivt de bästa, säger Pontus.
Denna vision verkar redan ha uppnåtts; 2023 fick företaget utmärkelsen Årets Premiuminstallatör i Sverige av Uponor.
– Det mest spännande med företagandet är möjligheten att ständigt utvecklas och aldrig vara nöjd med något enkelt. Jag har en vision i mitt huvud och jag vill se den visionen förverkligas genom ständig utveckling och förbättring, säger Pontus.
Den moderna rörmokaren
Hedins VVS ser sig som moderna rörmokare. Utöver sin höga servicegrad och sitt starka kundfokus, har man digitaliserat många delar av sin verksamhet. Man har till exempel en webshop.
– Vi har börjat erbjuda paketlösningar för privatpersoner, vilket gör att man kan beställa installation tillsammans med sina produkter om man bor i Mälardalen eller Västmanland. Vi planerar att knyta an till samarbetspartners på andra orter i framtiden, berättar Pontus.
Hedins VVS har även en youtube-kanal där man delar med sig av information och tips om hur man kan göra enklare VVS-arbeten själv.
– Vi strävar efter att bygga förtroende hos våra kunder. För oss är detta ett långsiktigt arbete. Vi vill att våra kunder ska känna sig trygga med oss och då är det bra att man kan lära känna oss via youtube, säger Pontus.
Nästa steg i utvecklingen är att ge kunderna möjlighet att boka rörmokare via en chatt på hemsidan.
– Vi vill driva digitaliseringen inom VVS-branschen, som vi anser har halkat efter lite. Om man kan boka bord på restaurang via nätet, varför ska man inte kunna boka en rörmokare? avslutar Pontus.
Intervju: Wilhelm Walaker
Text: Andreas Ziegler