Sedan 2018 drivs Agentur Fastighetsförmedling i Arvika av Malin Jakobsson och Julia Nordin, som har specialiserat sig på att styla sina försäljningsobjekt. Styling handlar inte om att dölja skavanker, utan om att visa potentiella köpare vilken potential en fastighet har. Konceptet har visat sig vara mycket framgångsrikt.
Malin Jakobsson och Julia Nordin träffades när de läste till mäklare i Karlstad. Efter avslutade studier flyttade de båda upp till Stockholm, där de jobbade med eftertraktade försäljningsobjekt i innerstaden. Man lade ner mycket energi på att utveckla ett koncept baserat på styling och fotografi. 2018 fick man en förfrågan om att ta över Agentur Fastighetsförmedling i Arvika. Det kändes självklart att ta med sig det vinnande koncept man utvecklat i Stockholm till Arvika.
– Bilder och styling är ofta en undervärderad faktor när man ska sälja eller köpa en fastighet, säger Malin.
Styling
Malin och Julia är tydliga med att styling inte alls handlar om att dölja skavanker i sina försäljningsobjekt.
– Det handlar om att visa en potentiell köpare vad man faktiskt kan göra med ett objekt, förklarar Malin.
Agentur Fastighetsförmedling har nått stora framgångar på bara fyra år. Detta har man lyckats med för att man är väldigt måna om att alla som ingår i en affär ska vara nöjda.
– Att vara mäklare handlar om att företräda två parter; både säljare och köpare ska vara nöjda, säger Julia.
Framgångar
Objekten som Agentur Fastighetsförmedling säljer är allt från tomter, gårdar och villor till lägenheter och kommersiella fastigheter. Nyproduktioner är något som också finns bland objekten. Firman har nått stora framgångar.
– Vi säljer många fjällstugor i Branäs. Bland potentiella köpare finns många som är bosatta i Norge. Då lägger vi, så klart, ut fastigheterna på den norska marknaden också, berättar Julia.
Expansion
På Arvikakontoret jobbar just nu sex tjejer. För att möta den ökade efterfrågan kommer man anställa fler mäklare till sommaren. Man har även ett franchisekontor i Örebro. Till sommaren öppnar man ytterligare ett kontor i Årjäng.
– Det finns en stark efterfrågan på vår nisch även på lite mindre svenska orter, säger Malin.
Över tid ser Malin och Julia stora möjligheter att fortsätta expandera sin verksamhet till ännu fler franchisekontor. Ett viktigt led i att driva tillväxten framåt är en stor satsning på varumärket.
– Vi har nyligen lanserat både en ny design på hemsidan och en uppdatering av vårt varumärke. Nu stärks vårt varumärke och vår nisch ytterligare, avslutar Malin.
Intervju: Wilhelm Walaker
Text: Andreas Ziegler