Kommun & Näringsliv Artiklar TEMA NÄRINGSLIV Kontinuerlig utveckling för ledande aktör inom släpvagnar
TEMA NÄRINGSLIV

Kontinuerlig utveckling för ledande aktör inom släpvagnar

Kontinuerlig utveckling för ledande aktör inom släpvagnar

Brenderup Group kan spåra sina anor tillbaka till 30-talet och producerar idag cirka 75 000 släpvagnar per år som man både säljer och hyr ut i stora delar av Europa. Det är ett företag som ständigt utvecklas, vilket bland annat reflekteras av ett modernt fokus på hållbarhet och 24rental, ett koncept som innebär att kunder kan boka och hyra släpvagnar genom en app.

På 30-talet började bröderna Fransson i Fågelsta tillverka vagnar och kärror medan Ove Justesen började med att reparera och sedan tillverka släpvagnar i Brenderup i Danmark. Dessa två verksamheter blev väldigt framgångsrika. 1991 slogs de två tidigare konkurrenterna ihop genom ett uppköp. Sedan 2014 går verksamheten under namnet Brenderup Group. Idag producerar man cirka 75 000 släpvagnar om året som man både säljer och hyr ut. Huvudproduktionen är förlagd till Polen, men man har även produktion i både Norge och Sverige.
– Brenderup Group har en tydlig vision om att erbjuda innovativa transportlösningar på ett enkelt, pålitligt och hållbart sätt. Vi är en av de största tillverkarna av släpvagnar i Europa. Våra starka varumärken och breda distribution sträcker sig från Skandinavien till Centraleuropa, berättar Stefan Petersén, som har arbetat på företaget sedan 2011 och har varit VD sedan 2021.

Kontinuerlig utveckling
Stefan är en sann eldsjäl, som drivs av att utveckla affärsmöjligheter.
– Från min tid på Still truckar till Brio leksaker har jag alltid lockats av affärsutmaningar och möjligheter till tillväxt. För mig har Brenderup Group varit en plattform för kontinuerlig utveckling. Jag har sett möjligheterna för Brenderup växa, både i Skandinavien och Centraleuropa, berättar Stefan.

När vi besöker Brenderup Group får vi även träffa Björn Rosberg, som tidigare har varit verksam inom HR-konsultation och har varit HR-direktör på företaget sedan 2017. Han håller med Stefan om att det är ett spännande företag att arbeta på.
– Det som lockade mig hit var att bolaget har varit på, och fortfarande är på, en spännande resa, med stora möjligheter på europeisk nivå. Vi är en internationell organisation med olika kulturer och språk, vilket gör arbetet både stimulerande och utmanande, säger Björn.

Utveckling för framtiden
Som många andra stora och moderna företag har Brenderup Group ett starkt fokus på framtidens utmaningar, en framtid där hållbarhet och effektivitet prioriteras. Företaget har bland annat investerat i förnybar energi, som vattenkraft, i Sverige och Norge och solceller i Polen. Man jobbar även med att göra sina släpvagnar lättare, vilket kommer minska bränsleförbrukningen som krävs för att dra dem. Brenderup Group engagerar sig även i samhällsfrågor.
– Vi har stipendieprogram för organisationer som främjar utvecklingen för barn och unga. En gång per år får våra medarbetare nominera organisationer som bidrar till att skapa meningsfulla aktiviteter för barn och unga. Vi stöder även ofta sportrelaterade aktiviteter, exempelvis fotbollsträningar för ungdomar med olika funktionsvariationer, berättar Björn.

Brenderup Group har utvecklat ett antal koncept som ökar effektiviteten och tillgängligheten för både sina egna kunder och sina kunders kunder.
– Vi har haft en uthyrningsverksamhet sedan 1981, men det är först de senaste dryga tio åren som vi har sett verklig utveckling inom detta område. Vi har bland annat lanserat konceptet 24rental, där kunder kan hyra släpvagnar genom en app och hämta dem på våra depåer. Vi har även introducerat konceptet Oneway, som är en envägsuthyrning med fokus på samarbeten med oljebolag, berättar Stefan.

Stefan avslutar intervjun med att prata om konceptet Use4free, där kunder får marknadsföring på släpvagnarna i utbyte mot gratis uthyrning till de egna kunderna.
– Vi tar hand om all administration och support, erbjuder gratis service och tar hand om underhållet på släpvagnarna. Det är en vinn-vinn-vinn-situation för alla parter, det vill säga våra partners, kunder och planeten, avslutar Stefan.

Intervju: Wilhelm Walaker
Text: Andreas Ziegler

Exit mobile version