Här utbildas industrins framtida arbetskraft

Med en fot i historien och blicken mot framtiden spelar Österänggymnasiet en viktig roll för svensk industri. Här utbildas framtidens yrkesmän och -kvinnor på det industritekniska programmet, en utbildning som kombinerar praktiska färdigheter med moderna teknologier.
Österänggymnasiet har länge utgjort en viktig rekryteringsbas för svensk industri. På Österänggymnasiet utbildas framtidens yrkesmän och -kvinnor på det industritekniska programmet, en utbildning som kombinerar praktiska färdigheter med moderna teknologier. Urban Widmark, rektor för nämnda program, poängterar att det industritekniska programmet inte bara en är utbildning, utan en rak väg mot arbetslivet. Med 15 veckors arbetsplatsförlagt lärande (APL) och nära samarbeten med näringslivet i nordöstra Skåne, har eleverna goda chanser att säkra jobb redan innan de tar studenten. Urban berättar:
– Förra året gick 14 av 15 elever ut med en tillsvidareanställning redan måndagen efter examen. Företagen i regionen skriker efter kompetens och ser våra elever som en direkt rekryteringskälla.
Urban menar att nyckeln till framgång för programmet är de täta samarbetena med lokala företag.
– Vi lever i symbios med näringslivet. Företagen behöver våra elever, och vi behöver deras stöd för att ge en utbildning som är relevant och framtidssäker, understryker han.
Lyfter fram lärarna
Utöver det industritekniska programmet erbjuder Österänggymnasiet ett brett teknikprogram med tre inriktningar: teknik-teknik, information och media samt design och produktutveckling. Bakom skolans framgångar står ett engagerat och kompetent lärarteam, vars betydelse Urban gärna framhåller.
– Det viktigaste för mig som rektor är att ha duktiga och engagerade lärare. Vår personal är oerhört kompetent, och det är direkt avgörande för om vi ska lyckas eller inte.
En av de stora utmaningarna för det industritekniska programmet är, menar Urban Widmark, att locka fler tjejer till industrin.
– Vi har haft svårt att attrahera tjejer till programmet, men vi har sett en positiv förändring. I år är två av 16 elever tjejer, vilket kanske inte låter mycket, men det är ett steg i rätt riktning för en traditionellt mansdominerad bransch.
Flera fördomar
En annan utmaning, menar Urban Widmark, är att förändra allmänhetens syn på industrin som arbetsplats. Urban menar att många fortfarande har en gammalmodig bild av branschen:
– Många tänker på smutsiga, bullriga fabriker, men dagens industrier är moderna, rena och erbjuder bra löner och arbetsvillkor. Vi måste visa detta, inte bara för eleverna utan också för deras föräldrar. Industrin har förändrats radikalt de senaste decennierna, och dagens arbetsmiljö är ljusår från den stereotypa bilden av smutsiga fabriksgolv. Det är betydligt renare i många industrier än på mitt kontor, säger Urban med ett skratt.
Han berättar vidare att Österänggymnasiet driver projekt där de bjuder in grundskoleelever för att visa vad de gör och hur modern industrin faktiskt är. Urban ser sitt arbete som både en förmån och en möjlighet att påverka unga människors framtid. Han ser positivt på framtiden för både Österänggymnasiet och svensk industri:
– Vi har ökat antalet elever på teknikprogrammet, och det industritekniska programmet är fullt. Det är branscher med fantastiska framtidsutsikter och våra elever har jobb som väntar på dem. Det är verkligen en win-win för alla, säger Urban Widmark som onekligen trivs med sitt jobb.
– Det är oerhört roligt att arbeta med ungdomar. Att se deras utveckling och veta att de går ut i arbetslivet med en ljus framtid framför sig är en fantastisk känsla.
Intervju: Wilhelm Walaker
Text: Örjan Persson