Freja eID Group AB lanserar en ny version av det mobila ID-kort som är en del av den digitala plånboken Freja. Lösningen adresserar de stora problem som finns inom detaljhandel, alkoholförsäljning och paketutlämning relaterade till lättförfalskade ID-handlingar.
Bedrägerierna fortsätter att vara ett stort och växande samhällsproblem. En bidragande orsak är det faktum att en del av de fysiska ID-handlingar som accepteras dels är lätta att förfalska, dels är svåra att kontrollera.
Frejas mobila ID-kort har sedan tidigare unika säkerhetsfunktioner, exempelvis att kassapersonal kan skanna ID-kortet med en mobiltelefon eller kassaskanner för säkerhets- och giltighetskontroll i realtid. I den uppdaterade versionen som nu lanseras har funktioner lagts till för att göra off-line-kontroller säkrare.
När det mobila ID-kortet öppnas startar en klocka som visar aktuell tid, sekund för sekund. Detta gör det svårt för en bedragare som försöker förfalska ID-handlingen genom en skärmdump eller videoinspelning. Vid minsta tveksamhet kan en onlinekontroll göras i realtid.
Användandet ökar
Antalet Freja-användare är nu över 800 000 och allt fler använder Freja som fysisk ID-handling i mobilen vid köp av åldersbegränsade produkter, vid uttag av recept eller vid paketutlämning samt vid registrering av kundklubbspoäng i ett stort antal butiker. ID-handlingen accepteras på cirka 10 000 ställen runt om i Sverige.
Johan Henrikson, vd Freja eID Group kommenterar:
– Vi är ledande i Sverige vad gäller elektronisk identifiering. Med Frejas mobila ID-kort har vi möjlighet att bli ledande även vad gäller säker fysisk identifiering. Vi har redan nått en bred acceptans för Frejas mobila ID-kort och med den uppdaterade versionen hoppas jag att Freja nu blir allmänt accepterat överallt. Det är en viss ironi att vissa ställen fortfarande inte tar emot Freja, samtidigt som de accepterar flera av de lättförfalskade plastkorten.
Källa: Freja eID Group