Optimizely har tillsammans med sin partner Authority testat tillgängligheten hos e-handeln utifrån EU:s nya tillgänglighetsdirektiv. Resultaten visar att på samtliga testade sajter förekommer fel och merparten har över hundra brister enbart på startsidan. Kraven på ökad tillgänglighet syftar till att göra e-handeln bättre för alla.
Testerna har genomförts på femton av de mest framträdande konsumentinriktade sajterna – fem av Sveriges största e-handelsplatser samt fem av de största sajterna inom dagligvaror och fem inom apotek. Resultaten visar att:
- 9 av 15 testade sajter har mer än 100 förekomster av fel på startsidan
- 14 av 15 testade sajter har mer än 8 förekomster av fel på startsidan
- Skillnaden är stor mellan bäst och sämst. Från 1 till 417 förekomster av fel på startsidan.
– Om vi utgår från de användare som har störst behov så skapar vi en lösning som fungerar för alla användare. Ökad tillgänglighet blir bättre för alla, oavsett förmåga. Om du står på en skakig buss och håller i dig med en hand och skapar en beställning, har du samma behov och utmaningar som någon med en motorisk nedsättning. Det finns därför all anledning att förhålla sig redan nu till de nya kraven, säger Anders Beinhoff på Authority.
Många fördelar med tillgänglighet
Framgångsrikt tillgänglighetsarbete handlar om att få helheten av teknik, design och innehåll att samverka.
– Många av de brister som finns på de testade webbplatserna är av en teknisk karaktär, till exempel uppmärkning av olika ytor i gränssnittet. Men det finns även arbete som kan åtgärdas av redaktörerna och innehållsproducenter. Exempel på det är att beskriva syfte och innehåll i det som kommuniceras med bilder, säger Mårten Bokedal, produktstrateg på Optimizely.
Det finns många fördelar att jobba med tillgänglighet inom e-handel. Tillgänglighet leder till förbättrad sökoptimering och en bättre hållbarhet samtidigt som det når fler kunder.
– Vi har länge arbetat med användarcentrerade lösningar och tillgänglighet. För oss är det en hygienfaktor att säkerställa att våra kunders digitala kanaler är till för alla. Att arbeta med användbarhet och tillgänglighet leder dessutom till fler besökare och ökad konvertering. Det ger helt enkelt en boost till hela affären, säger Märta Gottvall, vd på Authority.
Om undersökningen
Femton e-handelssajter i olika branscher har undersökts. På sajterna är det endast startsidan som testats utifrån tio lagkravspunkter. Kravpunkterna har testats automatisk och sedan kvalitetssäkrats manuellt av tillgänglighetsexpertis.
De krav som testet omfattar handlar exempelvis om hur tydliga kontrastskillnader det är mellan text, objekt och dess bakgrund, möjlighet att få en tydlig överblick av sidans innehåll genom uppdelning i form av regioner och rubriker, att innehåll som bilder, länkar och innehåll på olika språk kan presenteras på ett begripligt sätt av hjälpmedel som används av personer med olika typer funktionsnedsättningar.
Källa: Optimizely