Kommun & Näringsliv Artiklar TEMA NÄRINGSLIV Eventarrangören som vågar tänka utanför boxen
TEMA NÄRINGSLIV

Eventarrangören som vågar tänka utanför boxen

Eventarrangören som vågar tänka utanför boxen

I.C.E är eventarrangören som vågar tänka utanför boxen. Skräddarsydda upplevelser är bolagets melodi, liksom att sätta kundens medarbetare i centrum.
– Tidigare låg ofta fokus på destinationen, numera handlar det snarare om vad man gör. Det innebär att kundens budget kan användas till att skapa fler innehållsrika och engagerande upplevelser, säger Jörgen Gierup, grundare av I.C.E i Helsingborg.

I.C.E Group, grundat av Jörgen Gierup, står för innovation och personlig anpassning inom eventbranschen. Jörgen har själv en gedigen bakgrund i densamma och startade företaget 2002 efter att ha varit anställd i ett annat eventbolag.
– Jag kände ett behov av att kunna arbeta mer kreativt och flexibelt. Det är lättare att arbeta med kreativa idéer i ett mindre företag än i ett större där man ofta jobbar enligt mallar, menar Jörgen.
Sedan sju år tillbaka driver han bolaget på egen hand, en verksamhet som, trots pandemin, har vuxit stadigt.
– Under pandemin fick vi inte leverera, men 2022, 2023 och 2024 har varit våra bästa år hittills. Vi har anpassat oss och skapat unika möten för företag i Sverige och utlandet, mestadels i Sverige och mycket tack vare vårt fokus på hållbarhet.

Skräddarsydda upplevelser
I.C.E skiljer sig från andra eventbolag genom att skapa skräddarsydda upplevelser.
– Vi jobbar inte med färdiga paket, vi vill bygga eget, förklarar Jörgen.
Han konstaterar att miljöaspekten förändrade resebranschen och hur företag ser på sina evenemang.
– Den stora skillnaden är att man i allt högre utsträckning flyttat resor från utlandet till Sverige, och att man vill sätta medarbetarna i centrum. Tidigare låg ofta fokus på destinationen, numera handlar det snarare om vad man gör. Det innebär att kundens budget kan användas till att skapa fler innehållsrika och engagerande upplevelser, säger Jörgen Gierup.
Han berättar att de till exempel arrangerar ett Robinson-evenemang för ett företag i Tylösand.
– Det blir ett minne för livet för kunden. Vi snor såklart några idéer ibland, främst från TV som många kan relatera till, varpå vi anpassar dem efter våra egna evenemang, säger Jörgen och ger ett exempel.
– Det kan handla om att lyfta fram dolda talanger. Om vi noterar någon som är duktig på att sjunga eller dansa kan vi tillsammans med artisterna göra en produktion, ta upp den på scenen och göra en rolig grej av den. Fokus ligger mer på medarbetarna än artisten.

Innovativa och envisa
Jörgen och hans team är med andra ord inte rädda för att tänka utanför boxen.
– Vi gör annorlunda grejer och möts ofta av skepsis bland nya kunder, men vi har 22 års erfarenhet och kan visa resultat. Vi jobbar med alla sorters människor, från byggsektorn och tjänstesektorn till techbranschen och läkemedelsindustrin, och har en ständig ambition om att vara innovativa och envisa. Det är kul att få leverera en produkt som kanske först möts med skepsis, och sedan få positiv feedback och ett tack för att vi är envisa och tror på det vi gör. Genom att skapa unika och engagerande upplevelser kommer framgången naturligt, säger Jörgen Gierup.

Intervju: Wilhelm Walaker
Text: Örjan Persson

Exit mobile version