Kommun & Näringsliv Artiklar TEMA NÄRINGSLIV En lokal och personlig bank för både näringsliv och privatpersoner
TEMA NÄRINGSLIV

En lokal och personlig bank för både näringsliv och privatpersoner

Fyra medarbetare på Handelsbanken i Kungälv.

Handelsbanken är med ett brett utbud av betalningslösningar och finansiella tjänster för privatpersoner och företag en av Nordens ledande banker. På de lokala bankkontoren erbjuds tjänster och produkter för den närliggande marknaden, något som i allra högsta grad präglar kontoret i Kungälv. Med utgångspunkt från de nya lokalerna i Kongahälla center jobbar Handelsbanken nära sina kunder och erbjuder personlig service med storbankens resurser i ryggen.

Handelsbanken är en decentraliserad bank med rikstäckande kontorsnät. Ett av kontoren ligger i Kungälv där de nya, fräscha lokalerna rymmer flera privata rum för möten med kunder. Här träffar vi kontorschef Kajsa Mägi som konstaterar att Kungälv är en marknad i stark expansion.
– Nya företag etableras och befintliga växer, inte minst i områden som Rollsbo och Solbräcke där vi ser en kraftig utveckling. Här strävar vi efter att vara det lokala kontoret, med stor närvaro och där vi själva fattar de lokala besluten. Vi känner marknaden och kan anpassa våra tjänster därefter, samtidigt som vi har tillgång till hela bankens resurser, säger Kajsa.
Kontoret i Kungälv är verksamt i både Ale och Kungälvs kommun med totalt cirka 80 000 invånare och 8 000 företag.
– Vi jobbar utefter en verksamhetsplan och har en fördel av att vi kan fatta lokala beslut baserade på vår egen lokalkännedom, säger Kajsa.

Företagsbesök
Kajsa har en 25-årig karriär i bankvärlden bakom sig och har varit Handelsbanken trogen hela tiden. Hon har arbetat sig uppåt och har sedan 15 år tillbaka verkat i olika chefsroller. Hon säger att hon trivs med att jobba med Handelsbankens tydliga koncept, vilket täcker service och rådgivning inom ett flertal olika områden för både privatpersoner och företag.
– På privatsidan växer vi stadigt, bland annat tack vare ett samarbete med lokala mäklare, men också som en följd av att nöjda kunder rekommenderar oss till familj och bekanta. Beträffande näringslivet jobbar vi mycket med företagsbesök, även om vi har fått lov att vara flexibla i dessa pandemitider. Det har blivit en hel del digitala möten, men vi hoppas kunna utöka antalet fysiska besök i takt med att pandemin klingar av, berättar Kajsa Mägi.
Hon tillägger:
– För oss är det personliga mötet väldigt viktigt, vi vill lära känna våra kunder, ta del av deras vardag och de utmaningar de står inför. Det vet vi att inte minst våra företagskunder uppskattar. Samtidigt har hela Handelsbanken satsat stort på digitalisering, bland annat via förstärkt kundtjänst, vilket har gett positiva effekter. Framöver kommer vi att kunna erbjuda personlig rådgivning via telefon även under helger.

Långa kundrelationer
Hög kundnöjdhet och långsiktiga kundrelationer är begrepp som ligger såväl Kajsa som hela Handelsbanken varmt om hjärtat. Det gäller relationer till såväl privatpersoner som små och medelstora företag, vilka utgör en väsentlig del av kundkretsen.
I Handelsbanken betraktas alla kundrelationer som livslånga, vilka kräver omsorg och vård. Bankens rådgivning utgår från kundens individuella behov – inte utifrån att banken strävar efter att nå egna försäljningsmål. Handelsbanken har över tid Sveriges mest nöjda kunder och blev dessutom återigen utsedd till Årets småföretagarbank 2021.

Intervju: Oliver Malm
Text: Örjan Persson

Exit mobile version